Thursday, December 18, 2008

Result O result..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi maha Penyayang..

1. Tidakkah Kami(Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad).
2. Dan telah Kami ringankan daripadamu beban-beban yang berat.
3. Yang memberatkan tanggunganmu. (Yang berupa tugas menyampaikan risalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhanmu, meskipun kau mendapat tantangan dari kaummu).
4. Dan Kami naikkan (tinggikan) sebutan (nama) mu. (sehingga sebutan namamu selalu disebut di samping nama Allah dalam dua kalimat syahada).
5. Maka sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan.
6. Sesungguhnya disamping kesukaran adan kemudahan.
7. Maka apabila engkau telah selesai (daripada suatu amal soleh) maka bersusah payahlah (berusaha melakukan amal soleh yang lain pula).
8. Dan hanya kepada Tuhanmu engkau berharap.

Surah Al-Inshirah (ayat 1-8)

Begitu indah tafseer kalam Tuhan ini..setiap kali kita nervous..tertekan..kusut minda..pasti ayat ini yang akan selalu kita baca kan..inilah makna surah Al-Inshirah yang selalu kita-kita sebut sebagai surah Alam nashroh..sangat menyentuh hati dan perasaan aku..betapa janji Tuhan itu bagi yang bersabar dengan setiap kesulitan dan masalah yang dihadapi..pasti akan diberikan jalan keluarnya.. “Maka sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan”..

Debaran aku dan kawan-kawan berakhir jugak hari ni..debaran dan kegelisahan yang hebat...benar kata orang..penantian itu satu penyeksaan..result o result..keluar jugak akhirnya..apapun keputusannya, PASTI itulah yang terbaik untuk kita..kerana sesungguhnya setiap ketentuan itu terdapat hikmah disebaliknya..sama-sama kita fikir..bagi yang terfikir untuk menyoal dan meragui ketentuanNya..hayati firman Allah ini:
"Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan? Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216..

Tiada yang lebih berhak untuk segala pujian atas kesempurnaan dan nikmat ini..hanya DIA..Allah Az za Wajalla..Maha Mengatur segalanya..terima kasih tidak terhingga untuk mak dan abah terutamanya yang selalu menjadi tempat curahan perasaan dan debaran aku..beberapa hari sebelum result keluar..aku kerap bercakap dengan mak..”Mak..kalau akak kena repeat camne..”..mak hanya menjawab..”Jangan la fikir camtu..insyaAllah..mak yakin akak tak kena repeat apa-apa pun..kalau kena repeat pun, takpalah, yang penting akak dah usaha dan buat yang terbaik..berserah semuanya pada Allah..”..jawapan stereotype..tapi, mampu mengurangkan kerisauan aku mungkin kerana yang bercakap itu adalah mak aku..”Abah, akak takut la bah..hari tu ada satu paper macam merapu sangat je jawab..ntah2 kena repeat..”lagi aku mencurahkan kerisauan pada abah..abah mengusap kepala aku dan menjawab..”Anak abah..jangan risau..akak boleh..abah tau macamana akak dah usaha..”



Hari ni aku dan adik diraikan kerana adik aku juga baru menerima keputusan peperiksaan akhir tahun..memang tradisi keluarga kami meraikan kejayaan masing-masing..tidak kiralah cemerlang, kurang cemerlang atau sebaliknya..sebagai perangsang kepada yang lain..terima kasih untuk kek dan treatnya..=)

Pada kawan-kawan..tahniah semuanya..tidak kiralah bagaimana pun keputusannya..berapa pun pointernya..sama-sama kita syukur..usah taksub menilai kejayaan diri hanya dengan pointer dan pencapaian dalam akademik..mungkin ramai yang dah semakin excited untuk meneruskan final semester termasuk aku..cuti berbaki 2 minggu..lepas ni, bergelut lagi dengan semester akhir..perjuangan dan perjalanan kita masih terlalu jauh..insyaAllah mudah-mudahan kita sentiasa dipandu olehNya..allahumma robbi yassir wala tua`ssir..



Wallahua`lam..

No comments: