Tuesday, December 30, 2008

Impian Palestine..impian kita?

“Gaza terus bermandi darah”..antara berita yang menarik perhatian aku..mungkin kita sudah immune dengan berita-berita sebegini..antara yang dilaporkan dalam akhbar Utusan Malaysia, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun, Dena Balosha dan 4 ahli keluarganya terbunuh dalam serangan terbaru oleh rejim Israel terkutuk itu..susulan daripada serangan-serangan itu, pelbagai reaksi daripada pemimpin-pemimpin dunia yang mengeluarkan kenyataan mengutuk serangan itu..hanya reaksi..kutukan demi kutukan dilemparkan..
Israel melakukan holocaust, sementara dunia hanya memerhati dan tidak berbuat apa-apa untuk menghentikannya,” kata jurucakap Hamas, Fawzi Barhum.

”Impian Palestin”


Buku ini hasil tulisan Randa Ghazy..buku yang agak nipis..tapi, aku mengambil masa hampir 2 minggu untuk menghabiskannya..buku ni sarat dengan emosi..mungkin ini yang dirasakan oleh rakyat-rakyat Palestin..setiap kali mereka diserang..alasan Yahudi Laknatullah itu adalah kerana mereka ’terrorist’..sedangkan situasi memaksa..apa daya dan perasaan seorang anak apabila melihat ibu..bapa..kawan-kawannya mati dibunuh didepan mata?apa dengan bertindak tekad membalas serangan itu dan dengan tekadnya sanggup mengorbankan diri sendiri itu dikatakan terrorist?Buku ini menceritakan segalanya..penindasan dan penghinaan yang amat teruk ke atas rakyat-rakyat Palestin..dan yang lebih menyayat hati..hak mereka untuk terus hidup di bumi sendiri dinafikan..

Walaupun ini adalah novel yang mungkin ada yang beranggapan ia adalah rekaan si penulis..namun, itulah situasinya..mereka sudah muak dengan janji-janji kosong perdamaian..kematian itu bagaikan perkara biasa bagi mereka..pemandangan harian mereka adalah pemandangan yang dipenuhi dengan kematian-kematian menyedihkan..aromanya juga tidak seenak kita..akan tetapi, iman mereka tetap teguh..mereka tidak pernah menyalahkan takdir atas apa yang berlaku..mereka menerima segala yang berlaku sebagai dugaan dari Allah s.w.t..mereka percaya dan yakin akan janjiNya pada mereka-mereka yang bersabar..Ihfazillah yahfazuka..mereka berjuang demi ad-deen!demi maruah agama..

Ya Allah..semoga pengorbanan mereka mempertahankan bumi suci itu tidak sia-sia..KAU tempatkanlah mereka di kalangan para syuhada’ dan mujahidin..

"Peranan kita"

Apa peranan kita..?sebagai saudara seaqidah..melihat kepada keganasan ini..kita juga bakal dipertanggungjawabkan nanti oleh Allah s.w.t..sama-sama muhasabah diri sendiri..tepuk dada tanya iman..



Wallahua`lam..

Thursday, December 18, 2008

Result O result..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi maha Penyayang..

1. Tidakkah Kami(Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad).
2. Dan telah Kami ringankan daripadamu beban-beban yang berat.
3. Yang memberatkan tanggunganmu. (Yang berupa tugas menyampaikan risalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhanmu, meskipun kau mendapat tantangan dari kaummu).
4. Dan Kami naikkan (tinggikan) sebutan (nama) mu. (sehingga sebutan namamu selalu disebut di samping nama Allah dalam dua kalimat syahada).
5. Maka sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan.
6. Sesungguhnya disamping kesukaran adan kemudahan.
7. Maka apabila engkau telah selesai (daripada suatu amal soleh) maka bersusah payahlah (berusaha melakukan amal soleh yang lain pula).
8. Dan hanya kepada Tuhanmu engkau berharap.

Surah Al-Inshirah (ayat 1-8)

Begitu indah tafseer kalam Tuhan ini..setiap kali kita nervous..tertekan..kusut minda..pasti ayat ini yang akan selalu kita baca kan..inilah makna surah Al-Inshirah yang selalu kita-kita sebut sebagai surah Alam nashroh..sangat menyentuh hati dan perasaan aku..betapa janji Tuhan itu bagi yang bersabar dengan setiap kesulitan dan masalah yang dihadapi..pasti akan diberikan jalan keluarnya.. “Maka sesungguhnya disamping kesukaran ada kemudahan”..

Debaran aku dan kawan-kawan berakhir jugak hari ni..debaran dan kegelisahan yang hebat...benar kata orang..penantian itu satu penyeksaan..result o result..keluar jugak akhirnya..apapun keputusannya, PASTI itulah yang terbaik untuk kita..kerana sesungguhnya setiap ketentuan itu terdapat hikmah disebaliknya..sama-sama kita fikir..bagi yang terfikir untuk menyoal dan meragui ketentuanNya..hayati firman Allah ini:
"Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan? Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216..

Tiada yang lebih berhak untuk segala pujian atas kesempurnaan dan nikmat ini..hanya DIA..Allah Az za Wajalla..Maha Mengatur segalanya..terima kasih tidak terhingga untuk mak dan abah terutamanya yang selalu menjadi tempat curahan perasaan dan debaran aku..beberapa hari sebelum result keluar..aku kerap bercakap dengan mak..”Mak..kalau akak kena repeat camne..”..mak hanya menjawab..”Jangan la fikir camtu..insyaAllah..mak yakin akak tak kena repeat apa-apa pun..kalau kena repeat pun, takpalah, yang penting akak dah usaha dan buat yang terbaik..berserah semuanya pada Allah..”..jawapan stereotype..tapi, mampu mengurangkan kerisauan aku mungkin kerana yang bercakap itu adalah mak aku..”Abah, akak takut la bah..hari tu ada satu paper macam merapu sangat je jawab..ntah2 kena repeat..”lagi aku mencurahkan kerisauan pada abah..abah mengusap kepala aku dan menjawab..”Anak abah..jangan risau..akak boleh..abah tau macamana akak dah usaha..”



Hari ni aku dan adik diraikan kerana adik aku juga baru menerima keputusan peperiksaan akhir tahun..memang tradisi keluarga kami meraikan kejayaan masing-masing..tidak kiralah cemerlang, kurang cemerlang atau sebaliknya..sebagai perangsang kepada yang lain..terima kasih untuk kek dan treatnya..=)

Pada kawan-kawan..tahniah semuanya..tidak kiralah bagaimana pun keputusannya..berapa pun pointernya..sama-sama kita syukur..usah taksub menilai kejayaan diri hanya dengan pointer dan pencapaian dalam akademik..mungkin ramai yang dah semakin excited untuk meneruskan final semester termasuk aku..cuti berbaki 2 minggu..lepas ni, bergelut lagi dengan semester akhir..perjuangan dan perjalanan kita masih terlalu jauh..insyaAllah mudah-mudahan kita sentiasa dipandu olehNya..allahumma robbi yassir wala tua`ssir..



Wallahua`lam..

Wednesday, December 17, 2008

Buku lagi..

Hari ni kami sekeluarga berkesempatan ke Karnival Buku 2008 bertempat di Perpustakaan Negeri Pulau Pinang, di Seberang Jaya..karnival buku ni bakal berlangsung selama 4 hari bermula hari ni..kepada penggemar buku, dan para pencinta ilmu yang tidak pernah jemu mencari ilmu Allah yang serba luas ini, jika berkesempatan..hayya!! Hari pertama, aku telah membeli 7 buah buku :

1 ) Travelog Haji-Mengubah Sempadan Iman oleh Prof Muhamad Kamil Ibrahim..buku ini antara buku yang menjadi ‘waiting list’ aku..alhamdulillah, baru hari ni dapat beli..harga : RM 26.00


2 ) Khalid-Memburu Syahid oleh Abdul Latip Talib..buku ini adalah sebuah novel sejarah Islam..ia adalah fakta berkenaan pahlawan Islam yang digarap dalam bentuk kreatif. Khalid merupakan hero penyelamat dalam perang Muktah sehingga layak mendapat anugerah tertinggi panglima tentera dengan gelaran pahlawan Pedang Allah..niat awalnya aku nak beli Salahudin-Penakluk Jerusalem..tapi, malangnya tak jumpa kat karnival tu..harga : RM 32.90


3 ) Cinta Sang Ratu oleh Ramlee Awang Murshid..ini adalah novel thriller Melayu..namun, penulis ini tidak pernah ketinggalan dalam menyelitkan unsur-unsur Islami yang mendekatkan manusia lebih kepada Tuhan dalam setiap tulisannya. Daripada kisah-kisah nukilan Ramlee, pembaca seharusnya dapat membuat kesimpulan bahawa dalam dunia ini, kebaikan pasti akan mengatasi kejahatan jika jiwa dan roh kita sentiasa diisi dengan tawaduk kepada Tuhan Segala Pencipta Alam. Penggunaan sihir dalam mendapatkan apa yang diingini ini bukan hanya berlaku dalam zaman purba penghujung kurun 15 tetapi juga dalam masyarakat kini yang gilakan kuasa dan dendam untuk mendapatkan apa yang diingini..harga : RM 19.90


4 ) Dalam Mihrab Cinta oleh Habiburrahman El Shirazy..saat entry ini ditulis, aku sudah menghabiskan separuh buku ini..dalam novel ini terdapat 3 kisah pendek bertajuk ;
1) Takbir Cinta Zahrana, 2) Dalam Mihrab Cinta, dan 3)Mahkota Cinta.. Meskipun buku itu terdiri dari tiga cerita, namun antara cerita yang satu dan yang lain mempunyai kesimpulan yang sama pada akhir setiap ceritanya..harga : RM 25.90


5 ) Curahan Cinta Niagara oleh Maya Iris..ini sebuah novel Islami yang menjadikan Al-Quran dan Hadith sebagai sumber rujukan..masih terlalu awal untuk dikomen..dihadapan cover buku ni..ada tertera kalam Allah : Kita sering kali bertanya, "Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan? Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216..aku makin tertarik apabila dibelakang buku ini disertakan dengan penerangan ayat-ayat Al-Quran dan Hadith yang digunakan dengan agak terperinci..harga : RM 26.00


6 ) Warkah Cinta Berbau Syurga oleh A.Ubaidillah Alias.. “Buku ini mahu mengajar cara berfikir dan cara membuat keputusan mengikut Islam. Secara jujur, ceritanya tidak terlalu ‘indah’. Cerita ini mahu mengajar remaja Islam untuk membentuk prinsip dalam pergaulan, cara memilih pasangan dan bagaimana bertindak apabila masalah perasaan datang bertimpa-timpa. Juga memahamkan konsep takdir dan jodoh. Kita sebagai manusia, hanya mampu berikhtiar dan jodoh itu kita serahkan kepada tuhan. Jangan terlalu mengharap sehingga membuatkan kita kecewa melampau...”(penulis)..harga : RM 23.50


7 ) Andai itu takdirNya oleh Siti Rosmizah..novel ini dicadangkan oleh dua kawan aku..Balkis dan Haida..diorang kata seronok dan sedih sangat novel ni..penulis ni adalah seorang peguam..dikhabarkan, novel ini adalah ilham dari mimpi si penulis buku ini..kagum jugak..dari mimpi..tapi, mampu dijadikan sebuah novel yang memang mendapat sambutan hangat terutamanya di kalangan pembaca wanita..harga : RM 19.90



Wallahua`lam..

Monday, December 15, 2008

Cinta di rumah Hasan Al-Banna


Selesai membaca ”Cinta Di Rumah Hasan Al-Banna” oleh Mohammad Lili Nur Aulia..buku yang memang santai dan bersahaja, namun sangat menambahkan pengetahuan aku tentang As-Shaheed yang agung ini..mungkin buku ini sebagai permulaan untuk kita berkenalan dengan imam Hasan Al-Banna.. buku ni sangat mudah difahami..tidak terlalu berat isunya..secara keseluruhan..berkisar tentang peribadi Hasan Al-Banna sebagai seorang ayah dan pada masa yang sama seorang pendakwah ulung seperti yang kita sedia maklum..sebelum ni, aku agak tercari-cari buku yang menceritakan tentang imam Hasan Al-Banna..mungkin kerana sumber yang agak terhad..alhamdulillah, mungkin buku ni adalah sebagai permulaan..

Sinopsisnya, Hasan Al-Banna sentiasa disayangi dan disanjungi oleh anak-anaknya..walaupun beliau ialah seorang dai`e besar dan sangat sibuk, beliau tetap menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang ayah dan suami dengan baik..beliau berlemah-lembut dan bijaksana dalam mendidik anak-anaknya..alhamdulillah hasilnya..ke semua anak-anaknya berjaya dalam lapangan masing-masing..buku ni menceritakan perwatakan dan peribadi Hasan Al-Banna dari kaca mata anak-anaknya..betapa penting peranan seorang ayah dalam membentuk seorang insan..seperti salah satu tajuk dalam buku ni..”Bagaimana ayah,begitulah anaknya..”

Buku ini membahaskan tentang bagaimana seorang muassis gerakan Ikhwanul Muslimin, dalam kesibukan yang amat sangat, namun beliau tetap melaksanakan hak dan kewajiban keluarganya terhadap dirinya..juga dikisahkan pula tentang seorang suami yang sangat menyayangi dan menghormati isterinya..digambarkan bagaimana Hasan Al-banna dengan penuh kasih sayang mendidik anak-anaknya, memberikan pemahaman tanpa kekerasan, membuat anak-anaknya cinta dengan Al-qur’an dan ilmu pengetahuan..

Apa yang paling terkesan bagi aku..Hasan Al-Banna, menanamkan nilai-nilai kesederhanaan, keikhlasan dan pengorbanan dalam keluarganya, sehingga isterinya dengan hati yang senang dan rela menyumbangkan banyak perabot rumahnya untuk markas da’wah ikhwanul muslimin, sehingga dengan ikhlas dan rela, anak-anaknya menjadi orang-orang yang paling dahulu berkesedaran dan memperjuangkan umat Islam di Palestin dan di Mesir, sehingga dengan lapang, isterinya menerima hujjah sang suami yang menjawab saat ia memintanya membeli sebuah rumah kecil ” Wahai Ummu Wafa, sesungguhnya istana kita sedang menunggu kita di surga-Nya….”. Alangkah indahnya …. Sehingga dengan ikhlas dan redha, keluarganya melepas pemergian suami dan ayah mereka, dalam kesyahidan di jalan Allah…

Banyak yang menyentuh perasaan apabila aku membaca buku ni..tentang seorang ayah dan anak-anaknya..mungkin kerana aku juga sangat rapat dengan abah aku.. Sungguh..abah salah satu anugerah terindah dan terhebat dari Allah s.w.t untuk aku..bukan kerana abah terlalu memanjakan aku..tapi, kasih sayang abah mempengaruhi karakter aku..abah bukan sahaja seorang bapa pada aku..tapi, abah juga seorang kawan dan pendengar yang setia untuk aku..setiap kali aku hilang keyakinan diri, rasa give up dalam sesuatu..abah selalu mengembalikan semangat aku..abah betul-betul percaya pada kemampuan aku..walaupun abah tidaklah sehebat Hasan Al-Banna kerana abah bukanlah seorang dai`e..namun, abah memang berjaya membentuk aku menjadi aku yang sekarang..aku tidak mungkin ada di dunia ni tanpa abah..azam aku, aku akan berbakti untuk mak dan abah sebaik-baiknya selagi aku belum berkahwin, sebab apabila aku berkahwin, keutamaan taat itu adalah lebih kepada suami..

Kenanglah jasa ibu bapa kita selagi Allah belum memanggil mereka atau kita..tika saat itu..kita sudah tidak ada ibu bapa lagi..kita sebagai anak, tidak punya alasan untuk berkata ‘tidak’ pada suruhan mak atau ayah selagi mana ia nya tidak membelakangkan Allah dan Rasulullah, juga tidak menyimpang dari ajaran agama..senangkanlah hati mereka..jaga maruah dan nama baik mereka..dan dengan itu tidak mustahil..kita juga boleh membina ‘cinta di rumah’ sendiri..


Wallahua`lam..

Sunday, December 14, 2008

Ku dambakan 'spirit' itu..

Cuti semester sudah hampir 3 minggu berlalu..aku menghabiskan cuti kali ni di rumah..setiap hari bersama mak dan adik tersayang di rumah..sebabnya yang lain semuanya bekerja..yang seronoknya, kami bertiga berkongsi hobi yang sama..membaca!mak selalu mengadap majalah-majalah kegemaran dia..tidak ketinggalan buku-buku yang aku cadangkan untuk mak baca..kelakarnya, baru-baru ni mak pun turut membaca novel “Syabab Musafir Kasih”..oleh saudari Fatimah Syarha..adik aku juga membaca..so, bila berborak, kami bertiga selalu mengaitkan dengan Syabab, watak utama dalam novel itu..mak selalu cakap..`Geram betul bila baca buku tu..abang-abang Syabab tu jahat sungguh!’mak cakap dengan penuh emosi..tiba-tiba air mata mak meleleh..Alahai..emotional pulak mak ni..biasalah, naluri seorang ibu..mana-mana je akan tersentuh..walaupun sekadar watak dalam novel..dan selalunya kakak-kakak aku akan terpinga-pinga tentang apa yang kami bualkan..hihi..




Aku sudah menghabiskan beberapa buku cuti ni..antaranya Ketika Cinta Bertasbih 1 (kali ke-2 aku membaca), Ketika Cinta Bertasbih 2, Cinta Di Rumah Hasan Al-Banna, Impian Palestin, 3 naskah bulanan majalah Milenia Muslim, Majalah I edisi Disember, Muslimah dan Penelanjangan Syaitan dan beberapa buku motivasi berbahasa Inggeris..aku masih belum puas..belum menemui kepuasan yang aku nak..jika disebut tentang novel berbentuk Islami..ternyata, temanya hampir sama..mungkin yang terkesan adalah kerana bahasanya yang indah..temanya, tidak pernah lari dari cinta..persahabatan..tapi, alhamdulillah..semua itu tetap ilmu..

Terbaru, alhamdulillah vcD ‘Sang Murobbi’ telah aku terima..jazakallah kepada supplier (Nihlah & Mujahid-www.sangmurobbimalaysia.blogspot.com)..aku mencadangkan kepada semua umat Islam..sama ada kalian adalah para dai`e atau tidak..filem ini mesti ditonton..banyak ilmu dan isu dalam filem ni..ni aku cerita sikit sinopsisnya..filem ini adalah sebagai memperingati Allahyarham Ustaz Rahmat Abdullah.. salah seorang pimpinan Parti Keadilan Sejahtera (PKS) yang dicintai oleh seluruh pendukung dakwah di Indonesia..beliau meninggal dunia pada 14 Jun 2005.. sebagai seorang Mujahid Dakwah, dia memiliki karakter yang unik..kemampuan dan semangat beliau yang tinggi serta dihiasi oleh sentuhan sastera yang unik, sentiasa membuat para pendengar menangis sebagaimana kemampuan ia membangkitkan semangat yang menggelora ketika ia mengangkat isu tentang jihad..




Filem ni banyak berkisar tentang kehidupan beliau bermula dari beliau muda hinggalah saat beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir, di atas jalan dakwah yang memang sangat dicintainya..segala halangan dan ujian dalam dakwah juga dipaparkan sehingga ada yang pernah mendakwa ajaran yang dibawa oleh almarhum ustaz sebagai ajaran sesat..mungkin agak berkesan penyampaian mesej oleh produksi filem ni sebab pelakon utama yang membawakan Ustaz Rahmat sangat berkesan..banyak dialog-dialog yang diungkapkan dalam setiap karakter mengandungi pengajaran dan mesej ke arah kebaikan..kesungguhan beliau dalam menyampaikan dakwah patut dicontohi oleh para dai`e sekarang..atau kita..yang bergelar muslim..bukankah menjadi kewajipan sesama kita untuk mengingatkan antara satu sama lain walaupun kita tidak bergelar dai`e..?Ayuh, sama-sama tonton filem ni..daripada kalian beratur panjang di pawagam untuk sesuatu yang sia-sia..mungkin filem ini dapat menjadi permulaan untuk sesuatu yang lebih baik..Insya`Allah..

Semoga Allahyarham Ustaz Rahmat Abdullah ditempatkan di kalangan mereka-mereka yang soleh..al-fatihah untuk allahyarham..semoga usaha dakwahnya demi membangunkan umat ini dapat kita contohi dan dihayati..

Wallahua`lam..

Tuesday, December 09, 2008

"wake-up call"!

Setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah s.w.t yang Maha Memberi, Maha Berkehendak dan Maha segala-galanya..selawat dan salam buat junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat..

Kebelakangan ini kita dikejutkan dengan berita-berita sedih dan menginsafkan antaranya bencana banjir yang berlaku di pantai timur yang dikatakan terburuk dalam sejarah sejak 20 tahun ini..juga yang menggemparkan seluruh Malaysia, tragedi tanah runtuh yang berlaku berturut-turut..bermula dengan kejadian banglo yang ranap ditimbus runtuhan tanah di Ulu Yam Perdana..kemudian disusuli dengan kejadian tanah runtuh di Bangunan CIMB..dan yang paling terbaru kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa yang memusnahkan sama sekali 14 buah banglo dan meragut 4 nyawa penghuni banglo tersebut..Allahuakbar..segalanya adalah ujian dari Dia..sama-sama kita doakan agar saudara-saudara kita yang ditimba musibah dan diuji Allah s.w.t sekarang ini sentiasa di bawah rahmatNya dan mereka dikurniakan kekuatan yang tinggi untuk meneruskan kehidupan..

Mungkin apa yang berlaku adalah amaran dari Allah..Tuhan Sekalian alam..manusia adalah khalifah yang dipertanggungjawabkan untuk mentadbir bumi ini..tapi, kerakusan, ketamakan, kealpaan sesetengah pihak yang berkepentingan mengundang bahaya dan murka Allah Az zawajalla..sunnatullah diketepikan!nikmat dan keselesaan dunia terlalu dikejar sehingga lupa pada hakikat sebenar penciptaan kita..apabila sesuatu musibah telah berlaku, barulah kita sedar dari kesilapan..yang kita sudah jauh tersesat dariNya..terlalu jauh..kita mula mengkaji itu dan ini..segala pakar dirujuk..segala solusi digali..semuanya untuk mengetahui punca berlakunya bencana itu..namun, apapun, segala kebinasaan itu adalah disebabkan tangan-tangan manusia itu sendiri!seperti firman Allah;

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan yang telah dilakukan oleh tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan-perbuatan (buruk) mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (Surah al-Rum, ayat 41)


Memanglah..hakikatnya, kita manusia..pelupa!kita kerap lupa pada Allah dikala senang..kala nikmat melimpah ruah..kita jarang bersyukur..malahan, kita kufur..kerap tidak berpuas hati dengan nikmat yang diberi..tapi, bila kita ditimpa musibah..barulah kesedaran itu timbul..kita kembali rasa ingin ‘berTuhan’..semoga apa yang berlaku ini benar-benar memberi keinsafan dan menigkatkan ketaqwaan kita kepadaNya..

Innalillahiwainnailaihirraji`un..semoga Allah mengurniakan kesabaran dan kekuatan kepada mereka-mereka yang terlibat dalam bencana-bencana ini..hanya doa yang dapat dititipkan kepada kalian..Al-Fatihah untuk mangsa-mangsa yang terkorban..fasubhanalladhi biyadihi malakuutu kullisyaiin wailaihiturja`un..

Wallahua`lam..

Tuesday, November 25, 2008

::Selesai suDah..::


Alhamdulillah… semester 07 sudah melabuhkan tirai..pejam celik..habis..terasa betul-betul masa sangat pantas berlalu.. Terima kasih Ya Allah kerana memudahkan segalanya bagi kami..tanpa izinMu,tidak mungkin segala perancangan dan harapan menjadi reality..

Apa yang paling mengujakan..cuti semester akan bermula..hampir sebulan..inilah masa untuk ‘recover’ semangat, ‘wash-out’ segala bebanan dan ‘mental torcher’ semester nih..menghabiskan masa cuti bersama family dan buku..wah..indahnya dunia..segala pujian hanya layak bagi DIA..sungguh Allah itu Dzat Yang Maha Agung..Maha Penyayang..Maha Pemurah..

Semester 07..antara semester yang paling sibuk tapi sangat seronok..semester yang banyak meninggalkan kesan sepanjang pengajian aku di universiti..aku belajar erti kawan dan pengorbanan..erti memberi dan menerima..mencari dewasa bersama teman-teman seperjuangan..antara pengalaman kehidupan kampus yang akan aku ingat sepanjang hidup..!pengajian aku berbaki satu semester..InsyaAllah.sedih pulak bile pikir semester depan adalah semester yang terakhir..

Di kala cuti ini ramai yang akan menghantar khyalan dan fikiran ke kampung yang berbulan-bulan telah di tinggalkan dan kepulangan kita ini akan di isi dengan aktiviti bersama teman-teman lama dan yang paling utama untuk melepaskan rindu pada keluarga… Untuk semua kawan-kawan..selamat pulang dan selamat bercuti semua..!juga, Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha..pulanglah ke pangkuan keluarga yang sentiasa merindui dan menunggu kepulangan kalian..

Wassalam..

Friday, November 21, 2008

Debaran viva..

Hanya Allah yang tahu macam mana perasaan aku sekarang..menghitung hari sebelum viva..!bercampur-baur..antara takut..risau..tetapi kecenderungan hati nak menghabiskan segalanya secepat mungkin lebih mendominasi..tatkala menulis entry ini..aku berselang-seli mengedit slide untuk presentation nanti..walaupun presentation yang hanya memakan masa 15 minit itu..tapi,persediaan untuk menghadapinya bagaikan menuntut tumpuan 24 jam sehari..segala buku-buku dan bahan bacaan kegemaran aku dah letak ke tepi..semuanya bagi menumpukan perhatian pada viva yang satu ni..Ya Allah..hanya ketenangan fikiran dan kelapangan minda dan jiwa yang aku mohon sekarang..kerana kekalutan dan kegelisahan sudah pasti meyeliratkan situasi yang sudah sedia kala tersimpul..

Bagi mengurangkan kerisauan dan menyedapkan hati..aku selalu merecall nasihat seorang pensyarah..”You all jangan lah stress sangat..tak berbaloi nak stress untuk 10 markah..kalau nak kena bantai pun, time tu je..”jika mampu aku seselamba itu..bukan stress, tapi,berusaha memberikan yang terbaik..InsyaAllah..jika ada izinNya..

Puas dipujuk diri sendiri..buat apa nak takut Intan..present depan siapa pun..mereka semua manusia biasa..dan setiap manusia tidak ada yang sempurna..tapi..mereka-mereka manusia berIQ luar biasa..bagaikan Ensiklopedia bergerak..!



Apapun, segalanya belum berlaku..tetapi,kerisauan aku memang di tahap hampir-hampir maksima..Ya Allah..KAU permudahkanlah segalanya..entah kali ke berapa aku meminta padaNya..kerana tiada Dzat lain yang mampu menenangkan gundah-gulana aku..kerana KAU memahami semuanya tentang diri aku..lebih dari aku mengenal diri sendiri..

Entah bagaimana debaran dan keadaan di ‘sana’ nanti tatkala menunggu giliran untuk menerima buku amalan semasa di dunia..menghadapi HAKIM yang sebenar-benarnya..menjawab soalan-soalan yang bisa menggegar jiwa..!!apa yang pasti,keadaannya takkan sama..kerana di ‘sana’lah kita akan kekal selama-lamanya..

Ya Tuhan..KAU permudahkanlah segala urusan-urusan kami di dunia dan di akhirat sana..

Wallahua`lam..

Thursday, November 20, 2008

Kenapa BLOG??


“Kenapa ko buat blog?”Antara soalan yang selalu ditanya kawan-kawan bila diorang tahu aku ada blog sendiri..lebih-lebih lagi sejak akaun Friendster sudah didelete..sudah bosan berfriendster aku jawab..dalam hidup ini kita perlu mencari suatu alasan bagi setiap tindakan kita, suatu sebab kerana setiap apa yang kita lakukan, walaupun kecil pasti memberi kesan atau akibat, mungkin kecil tapi boleh jadi menjadi besar juga..Apa pun, tujuan berblogging bukan sebagai “diari peribadi”..tetapi, terpanggil melaksanakan tanggungjawab untuk memberitahu..mencetus minat..berkongsi rasa..sesuai dengan Sabda Rasulullah s.a.w..

“Sampaikanlah pesanku walaupun hanya satu ayat”

Apa yang ditulis bukan satu gambaran “aku”..tetapi, lebih kepada “kita”..semuanya ke arah mencari redha Yang Satu..InsyaAllah..sesungguhnya, satu perkara kebaikan yang kita lakukan, maka kita beroleh satu pahala...bila kebaikan itu memberi manfaat pada orang lain, dapatlah kita satu pahala lagi. .maka setiap kebaikan itu tentulah terus bertambah menjadi dari satu, kepada lebih dari satu, jika ia terus membawa kebaikan pada orang lain..bukan tujuan menilai diri sendiri..tetapi,berusaha mencari siapa diri sendiri..kerana segalanya mestilah diniatkan hanya keranaNya..semoga segala-gala yang kita lakukan adalah sebagai ibadah kepadaNya..menulis itu mencetus insaf dan menenangkan kadang-kadang..kerana,hakikat aku, tidak semua dapat diluah secara lisan..(bukan la protes)..

Kenapa? Suatu soalan falsafah..jawapannya boleh menjadi apa-apa sahaja..tapi hakikatnya?..sama ada benar atau tidak, itulah permulaannya..yang penting kita perlu pastikan ia terus berkembang dalam keadaan yang sepatutnya…
Falsafah itu sendiri sukar difahami, tp dalam bahasa mudahnya, itulah persoalan yang boleh menjadi apa sahaja jawapannya…

Ya..aku masih mencari erti dan hakikat diri sabagai manusia dan hamba..tanggungjawab sesama kita dan Pencipta..sesungguhnya hanya DIA yang mengetahui jawapannya..
Ya Allah Ya Rabbi..janganlah KAU tinggalkan kami walaupun sedetik..KAU pandulah hidup kami ke jalanMU..

Wallahua`lam..

Kesibukan yang berhikmah..



Selesai final exam..5 paper semuanya..puas menelaah..penuh terisi study week (sebab sebelum ni tak study sangat)..alhamdulillah..kesibukan dunia demi jihad keranaNya..belajar..teliti..berfikir..kesibukan yang berhikmah..! kesibukan yang diharapkan dapat mengurangkan masa daripada terbuang sia-sia..terisi pada perkara yang bukan masanya..Ya Tuhan..sesungguhnya aku sangat bersyukur dengan kesibukan ini..

Habis exam..thesis pula menyusul..menunggu untuk diselesaikan..we burn the candle at both end again..menyiapkan thesis memang sangat memerlukan kesabaran, ketekunan, kerajinan, kesungguhan, ketelitian, kerjasama,toleransi disulami dengan rasa tanggungjawab..toleransi dengan diri sendiri..bagi memilih antara nikmat tido yang mesti dicukupkan 7-8 jam sehari atau memilih mengadap laptop, sambil mata berpinar-pinar..otak berputar ligat..tekun dalam memastikan segala kesalahan diminimakan sebanyak mungkin..semua itu pengorbanan..!

Tinggal beberapa jam sebelum draft thesis mesti dihantar..harap-harap draft tu jugak bakal dijadikan final jilid nanti..tanpa banyak pembetulan dan penambahan..apapun, bukan kuasa aku..belum layak menjadi seorang researcher..baru kena suruh edit, aku dah sakit kepala..entah macam mana gaya jika aku ditakdirkan Allah sambung study nanti..mampu ke..? wallahua`lam..Next big event for us, viva..!

Salam viva untuk semua kawan-kawan..viva itu fun..!

Tuesday, November 18, 2008

Apa itu Ikhlas..?


Muhasabah diri sendiri..kerap kita bercakap soal ikhlas..tapi,apa itu ikhlas..bagaimana nilaian Tuhan tentang keikhlasan seseorang..aku mohon petunjukNya bagi memahami makna sebenar keikhlasan ini..setelah membaca artikel ini..begitu indah keikhlasan itu..ia satu istiqamah yang agak susah tapi tidak sia-sia disisi Allah s.w.t..apa yang penting,aku manusia biasa..yang memang sentiasa lupa dan leka..sebagai peringatan buat diri sendiri..mari ketahui "Apa itu Ikhlas..?"

IKHLAS..Ia adalah rahsia Tuhan hinggakan para malaikat pun tidak tahu dan yang empunya diri pun tidak dapat mengesannya. Ia adalah penentu samada amalan diterima atau ditolak.Ada para sahabat apabila mendengar tentang ikhlas menangis mereka. Mereka merasa tidak selamat, rasanya tidak mungkin dapat perolehinya yang begitu tinggi nilainya kerana susahnya mendapat sifat ikhlas.

Islam tidak membenarkan seseorang mengaku ikhlas. Siapa yang mengaku ikhlas walaupun sebelum ini ikhlas, automatik, ikhlasnya terbatal. Contoh-contoh bagaimana yang dikatakan mengaku ikhlas:

Membantu seseorang sambil berkata,”Ambillah, saya ikhlas…”
Menolong seseorang tapi pertolongannya ditolak. “Saya tolong awak ini ikhlas, tapi sedih, awak menolak..”
Dalam menulis surat kita selalu mengakhiri dengan tandatangan, “Yang ikhlas” “Yang Benar.”
Dalam Islam, mengaku baik adalah salah. Siapa yang mengaku ikhlas, siang-siang lagi terbatal. Tiada siapa yang mengetahui siapa yang ikhlas sekalipun yang empunya diri. Tiada siapa yang berhak mengaku ikhlas..cuma berusaha moga-moga jadi ikhlas dan moga-moga diterima Allah. ERTI IKHLAS.. Murni, bersih, jenis dia sahaja, tidak bercampur jenis-jenis yang lain.. Begitulah dalam beramal, solat, zakat, baca Quran,mengajar, berdakwah, menolong,melakukan kerja yang bukan kerja kita, motivasi, forum, ceramah, belajar, semata-mata kerana Allah:


1. kerana suruhanNya
2. kerana keredhoaanNya
3. kerana arahanNya
4. kerana mentaatiNya
5. kerana patuh padaNya

Jadi perkara di atas adalah dari sebab atau kerananya yang satu, tujuan satu , dan didorong oleh yang satu iaitu ALLAH. Abdikan diri kerana Allah, tidak dicampur atau bercampur selain Allah - itulah ikhlas - dorongannya satu. Apa yang nak berlaku atau
nak jadi atau tidak jadi, tidak timbul sama sekali sebab niat semata-mata kerana Allah.

Sekiranya niat, dorongannya telah tercampur atau terselit niat-niat yang lain dari Allah seperti kerana riak, megah, glamor, pangkat, orang minta, takut orang tidak suka, mental exercise, boring tinggal di rumah, undi, uji kemampuan, hendak berlawan, hendakkan piala, hadiah, kerana kawan - maka ia tidak khalis atau ikhlas telah ternoda. Dengan itu boleh jatuh syirik khafi. Di akhirat nanti Allah menyuruh dia meminta pada orang yang dia niat kerananya. Allah tidak balas kebaikan itu kerana ia mempunyai “kerana-kerana” yang selain dari “kerana Allah”.

Untuk ikhlas, sebenarnya amat susah sekali terutama yang ada kaitan kepentingan umum atau orang ramai yakni yang terdedah kepada pandangan umum seperti:
berdakwah, mengajar, gotong-royong, baca Al-Quran di depan orang, forum, upacara memberi hadiah - lebih-lebih lagi orang yang tidak memikirkan hati lalu hati dibiar dan terbiar. Jarang diambil kira,selalunya ramai yang terjebak.

Khususul Nafs - kepentingan diri seperti ingin popular, disedari atau tidak kerana kurang menyuluh hati. Awal-awal lagi nawaitu (niat) telah rosak seperti membuat rumah di atas lumpur.
Ada tiga jenis kerosakan yang berlaku pada 3 jenis
kedudukan:

1. awal
2. pertengahan
3. akhir

Kerosakan awal
Contohnya seperti berdakwah. Sebelum memberi ceramah,hati kecilnya berkata,”Inilah masanya nak jadi popular.” “Aku akan jadi terkenal…” “Dengan ceramah ini dapatlah duit poket.” Ada juga yang berniat untuk menghentam seseorang atau golongan tertentu sebelum berceramah, akibatnya rosaklah ikhlasnya ibarat orang yang melukis di atas air.

Kerosakan pertengahan
Niat untuk berceramah sudah baik te! tapi sewaktu berceramah, ada pendengar yang angguk-angguk atau ada yang menangis kerana mendengar ceramah yang memberi kesan itu hingga hati kecil kita berkata,”Hebat juga aku hingga ada orang boleh terima ceramah ini dan ada pula yang menangis.”

Kerosakan akhir
Niat dan sewaktu berceramah tidak ada apa-apa yang rosak, berjalan dengan baik tetapi sewaktu balik dari berceramah ada kawan yang datang bersama di dalam kereta berkata,”Hebat betul ceramah ustaz tadi hingga ada yang menangis.” Waktu itu maka datanglah rasa ujub hingga lupa ia semua itu datang dari Allah jua. Sepatutnya ia merasa malu kerana ini semua bukan dari dirinya tetapi hakikatnya dari Allah. Orang begitu ibarat membangunkan rumah tiba-tiba siap sahaja rumah itu terus runtuh.
Orang ramai tidak juga berubah sebab hati sudah cacat.
Orang ramai memuji kita, tetapi tetap tidak berubah sebab dari rasa riak. Sifat taqwa sudah ternafi.

Oleh itu buatlah kerja-kerja dengan penuh tawadhu, takut dan cemas samada diterima amalan kita atau ditolak.

Sesungguhnya Allah tidak melihat amalan lahir kamu, tapi amalan hati kamu.”

Apabila kita melakukan sesuatu niat kerana Allah semata-mata, tetapi ada orang mengkritik kita, kita melenting, hati tidak senang dengan orang itu, bermakna kita masih mempunyai niat lain selain dari Allah.

Dalam menghadapi keadaan dimana susahnya untuk mendapat ikhlas ini, kita berdoalah pada Allah dengan doa yang berikut:
Wahai Tuhan, rasanya kami belum berbuat apa-apa sebelum ini. Kalaupun ada berbuat sudah tentu ada kepentingan diri. Kalaulah bukan pimpinan dan bantuan Mu Tuhan, rasanya sebarang amalan kami mungkin tertolak semuanya. Berilah selalu hidayah dan taufiq Mu, ya Allah agar segala lahir dan batin menuju keredhoaan Mu, ya Allah Ikhlas umpama semut hitam berada di atas batu hitam dimalam yang gelap. tiada siapa pun yang tahu tentang ikhlas kecuali Allah. Ikhlas ni adalah rahsia di dalam rahsia Allah..

~Artikel ini diambil dari deenulislam..dan aku telah memodified sedikit sesuai dengan keadaan dan bahasa standard..betapa tinggi nilaian keikhlasan seseorang itu..hanya Allah Yang Maha Mengetahui..bersama kita berusaha mencari redhaNya..~

Wallahua`lam..

Sunday, November 16, 2008

Insafi Diri..

Seusai menghabiskan buku Haji Muda hasil tulisan Ridzuan Bakar..aku betul-betul terdiam dan berfikir sendirian..muhasabah diri sendiri..betapa jahilnya aku..terasa diri sendiri sangat hina dan kerdil disisiNya..buku ini sarat dengan pengajaran dan panduan asas mengerjakan haji..seingat aku,paling akhir aku belajar ilmu haji dan umrah secara bersungguh ialah semasa menuntut di sekolah menengah..masa belajar subjek Pendidikan Syariah Islamiah..mungkin apa yang aku fikir..aku lambat lagi nak pergi menunaikan haji..so, kalau belajar pun..nanti lupa..tapi, hakikatnya..aku silap..siapa aku nak menetapkan bila aku nak ke sana..aku jahil..sangat jahil tentang rukun Islam kelima ini..aku mengutuk diri sendiri..mencari hikmah tersembunyi..mungkin Allah nak sedarkan aku..kenapa perlu memilih ilmu mana yang nak belajar dulu..nak belajar kemudian..entah2 nanti yang nak belajar kemudian tu, tak sempat ke..yelah, kematian itu bila-bila saja boleh datang menjemput..segala yang penulis ni gambarkan dalam buku ni..ada jugak mengena batang hidung sendiri..Astagfirullahal`azim..aku memohon keampunan dariNya..

Apa yang aku khuatirkan..semangat dan istiqamah untuk mendalami ilmu ini hanya maksimum di waktu-waktu sekarang memandangkan sekarang adalah musim orang ke tanah suci..mengerjakan haji itu disifatkan sebagai ‘tarbiyah tahunan’..tetapi, biarlah mempelajari ilmu haji itu dijadikan sebagai sesuatu yang berterusan dan bersungguh..ibadah yang dilakukan dengan panduan ilmu adalah lebih baik berbanding kita beramal tanpa ilmu didada..jangan taqlid..tapi,kaji dan teliti sesuatu itu tanpa membabi buta menerima semuanya..semuanya demi mendapatkan keredhaan dariNya dan penghayatan dalam melakukan sesuatu amal itu adalah lebih berkesan..semoga Allah sentiasa menetapkan hati aku dan hati kita untuk sentiasa beristiqamah dalam agamaNya..bukan mengikut musim..salah satu pengajaran yang aku dapat dari buku ni..menunaikan haji itu adalah fardhu bagi yang berkemampuan..tiada dalil yang menetapkan bahawa menunaikan haji itu hanyalah bila dah mencapai umur-umur tertentu..

Maha Suci Tuhan yang menentukan segalanya..semoga Engkau membuka dan menetapkan hati-hati kami diatas jalan ini..semoga kami tergolong di kalangan mereka-mereka yang Engkau pilih untuk menjadi tetamuMu kelak..Engkau permudahkan segala urusan-urusan kami di dunia dan akhirat..semoga semua jemaah-jemaah haji tahun ini mendapat haji yang mabrur dan maqbul..Amiin..

Labbaikallahummalabbaik..labbaikala syarikala kalabbaik..innalhamda wanni`mata lakawalmul..laa syarikalak..

Wallahua`lam..

Saturday, November 15, 2008

The RoaD Not Taken..


Tiba-tiba sahaja aku teringat kenangan belajar literature English masa form 4..bersama Madam Aida..antara bekas cikgu yang masih kekal berhubung sampai sekarang..mesti sebab aku baru je bermesej-mesej ngan dia..bertanya khabar..bila diteliti balik (sebab dulu aku tak berapa kisah)..semua poems yang kena belajar masa sekolah menengah dulu banyak yang memberi pengajaran..ye lah, dulu aku belajar untuk cemerlang dan skor dalam SPM..bukan kerana apa yang nak disampaikan si penulis..antara yang menjadi favourite aku..poem "The Road Not Taken" oleh Robert Frost nih..

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference


Ya..hidup itu memerlukan kita membuat pilihan..segala-galanya..maka,pilihlah..dan redhalah atas pilihan itu..bertawakallah padaNya..Maha Penentu segala-galanya..kita memilih, tetapi DIA menentukan apa akhirnya..usah resah..usah sesal..hakikat hidup,harus sentiasa pandang ke depan..menyesali tanpa mahu berubah,itu merugikan..

~I took the one less traveled by~

Wallahua`lam..

Friday, November 14, 2008

Gugurnya Muhammad dipelukan Ummi..


Adik bangun pagi. Adik kesat mata. Walid yang kejut adik. Adik mengantuk sangat. Adik tarik gebar semula. Tidur balik. Walid geleng kepala bila nampak adik tidur balik. Walid tepuk belakang adik suruh adik mandi. Lepas mandi adik pakai baju baru . Ummi kata hari ini Hari Raya Aidilfitri. Semua orang pakai baju baru. Tapi adik tengok ummi
pakai baju buruk,walid pun pakai baju buruk. Ummi cuma senyum bila adik mengajukan soalan itu. Ummi kata cukuplah adik seorang pakai baju baru.

Walid pimpin tangan adik pergi masjid. Kami jalan kaki melalui denai-denai kecil. Sepanjang jalan adik dengar takbir raya. Allahu Akbar Allahu Akbar, La ilaha illallah huallahu akbar, Allahu Akbar wallilla hilham.. Adik khusyuk dengar. Merdu. Adik angkat tangan ke telinga, lagak seperti bilal masjid sambil menjerit takbir raya. Walid cuma ketawa kecil melihat gelagat adik.

Di persimpangan jalan, kami bertemu Pak Cik Nassier jiran adik. Adik pandang walid. Walid ralit berbual dengan Pak Cik Nassier. Adik dengar walid berbual tentang syahid, Yassier Arafat dan lain-lain lagi. Nama negara adik pun walid sebut, Palestin. Tapi adik tidak faham. Adik cuma mendengar.

Adik tiba di perkarangan masjid. Masjid itu besar, tersergam indah. Masjid kebanggaan negara adik, Masjidil Aqsa.Walid pernah beritahu adik, Masjidil Aqsa kiblat pertama sebelum Kaabah di Mekah. Masjidil Aqsa juga adalah salah satu tempat suci dalam Islam. Nabi Muhammad pun mengalami peristiwa Israk dan Mikraj di masjid ini.

Adik buka kasut dan masuk ke perut masjid. Adik lihat ramai orang. Semuanya duduk dalam saf. Walid tarik adik duduk di penjuru masjid,kemudian walid solat tahiyatul masjid.Adik ikut walid solat raya. Adik berdiri betul-betul dekat dengan walid. Adik pandang walid. Bila walid angkat tahbiratul ihram adik pun angkat. Mulut walid kumat
kamit membaca sesuatu. Adik pun ikut sama walaupun adik tak tahu apa yang adik baca. Walid rukuk,adik rukuk. Walid sujud,adik sujud.

Adik membilang anak tangga selepas selesai solat raya dan bersalam-salaman dengan jemaah yang lain. Walid ada di belakang adik. Suasana ketika itu tenang dan damai. Adik suka ketenangan. Adik tarik nafas, hirup dalam-dalam udara pagi.

Tiba-tiba ketenangan itu diragut. Adik nampak ramai orang bertempiaran lari. Adik juga nampak sekumpulan askar yang memegang senjata sedang mara menuju ke arah masjid. Adik dengar bunyi kuat. Bunyi tembakan. Walid dukung adik erat sambil melaungkan takbir Allahu Akbar. Adik takut. Adik pejam mata.
Kaki walid yang kuat berlari tiba-tiba terhenti. Pautan tangan walid longgar dan akhirnya terlerai. Adik rasa seperti sekujur tubuh tumbang dan menghenyak adik. Adik pandang belakang. Mata adik terbeliak. Adik nampak tubuh walid. Kepala walid berdarah. Adik menjerit nama walid. Manik-manik jernih bergentayangan dan gugur satu persatu dari tubir kelopak mata adik.

Walid pandang adik. Walid cium pipi adik. Walid suruh adik lari. Adik geleng kepala. Adik pegang tangan walid. Adik hendak duduk di sisi walid. Walid senyum pada adik. Mulut walid lemah menutur kalimah syahadah. Adik goyang tubuh walid. Walid tidak bergerak. Walid kaku. "Waliiiiiiiiiiiiiii i iiiiiiiiiiiiiiii d!!!!!!!"

Adik kesat air mata. Adik lari kuat-kuat. Adik lari tidak kalih kiri dan kanan. Sampai di rumah, adik terus menangis. Ummi hairan tengok adik. Adik sebut nama walid berkali-kali. Mayat walid di hantar ke rumah tidak lama selepas itu. Adik masih menangis. Adik tengok ummi cium dahi walid. Ummi peluk adik. Beberapa orang jiran cuba tenangkan ummi. Abang yang duduk di penjuru dinding juga menangis. Abang dah
besar. Umur abang enam belas tahun. Abang pergi dekat walid,abang peluk dan cium walid.

Selepas sembahyang adik nampak orang angkat walid keluar rumah. Abang pun ikut sama. Adik tidak ikut. Adik duduk rumah dengan ummi.Adik tanya ummi, mana perginya walid. Diam. Adik tanya lagi sambil menongkat dagu menunggu jawapan daripada mulut ummi. Ummi pandang adik, ummi kata walid pergi ke satu tempat yang sangat cantik. Walid pergi tidak akan kembali lagi. Adik cuma mengangguk." Adik nak ikut walid" Ummi geleng kepala dan peluk adik. Adik lap air mata di pipi ummi. Adik senyum, ummi senyum.

Petang itu ramai kawan abang datang. Abang ajak mereka ke belakang rumah. Adik berlari-lari anak ikut abang ke belakang. Abang tekun membuat sesuatu. Sesuatu yang menyerupai senapang. Adik cuma duduk diam dan tengok. Kawan-kawan abang pun khusyuk membuat kerja. Adik menguap berkali-kali. Boring duduk diam tanpa melakukan sebarang kerja. Tidak keletah adik dibuatnya.

Mata adik melilau-lilau mencari barang mainan. Adik nampak benda bulat seperti bola. Adik pergi dekat cuba mencapai benda itu. Adik pegang dan belek. Sedang adik seronok bermain, abang rampas 'bola' adik. Adik masam. Adik tarik muncung empat belas. Adik marah pada abang. Abang tersenyum melihat tingkah laku adik. Dengan lembut abang mencubit pipi montel adik. Abang beritahu adik yang benda itu bom tangan bukannya
bola seperti yang disangka adik. Adik diam, kemudian berlari mendapatkan ummi. Merajuk.

Adik bangun awal pagi itu. Tidak seperti hari-hari lain, walid tidak ada untuk kejut adik. Apabila teringat walid,mata adik berkaca. Adik tidak mahu menangis. Adik orang lelaki. Orang lelaki tidak boleh menanggis, orang lelaki kena kuat dan tabah.

Adik nampak abang sedang bersiap-siap. Abang galas beg besar. Semua benda yang abang buat semalam abang bawa. Benda bulat seperti bola pun abang bawa. Kawan-kawan abang semuanya sedang menungu di depan rumah. Abang cium tangan ummi, minta izin untuk pergi. Ummi peluk abang,cium abang berkali-kali.

Adik cuma memandang dengan mata terkebil-kebil. Adik garu kepala yang tidak gatal. Abang datang dekat adik. Abang dukung adik,usap kepala adik. "Adik jaga ummi ya" pesan abang. "Abang nak pergi mana" tanya adik seperti orang bodoh. "Abang nak pergi berjuang". Abang mengukir senyuman mengakhiri bicara.Kelibat abang hilang ditelan kabus pagi.Hanya lambaian tangan adik mengiringi pemergian abang.

Lepas abang pergi ummi cerita macam-macamperkara pada adik. Pasal Israel, pasal syurga, pasal jihad dan banyak lagi. Semuanya adik tidak faham. "Isra..Israfil. " terkial-kial adik menyebut perkataan itu dalam pelat yang pekat. "Bukan Israfil. Israfilkan nama malaikat. Malaikat yang tiup sangka kala. Israel." Ummi membetulkan sebutan adik. "Is.ra.el" akhirnya adik berjaya menyebutnya juga. Ummi ketawa kecil.
Adik ikut ketawa menampakkan sebaris gigi adik yang ronggak.

Ummi kata Israel jahat. Israel musuh umat Islam. Israel juga musuh Allah. Israel yang mencetuskan peperangan di bumi Palestin. Israel yang bunuh walid. Adik benci Israel. Adik benci sesiapa yang menjadi musuh Allah.

Adik lari keluar rumah. Adik pergi ke jalan besar. Ramai kanak-kanak sebaya adik di situ. Mereka semua baling batu kepada sekumpulan tentera yang bersenjata di seberang jalan. Adik ingat lagi, tentera itulah yang bunuh walid. Merekalah Israel. Adik marah. Adik geram. Adik capai batu, adik baling kuat-kuat. Adik pejam mata. Terbayang di
kepala adik peristiwa yang menimpa walid.

Adik sertai kawan-kawan adik yang lain; membaling batu. Kadang-kadang kami lari apabila tentera itu menyerang balas. Ada juga kawan-kawan adik kena tembak. Tumbang satu persatu. Adik nampak baju mereka merah berlumuran darah. Adik lari menyorok di sebalik bangunan usang untuk menyelamatkan diri. Adik lari bersama seorang kawan adik. Namanya Jamal. Dia juga sama dengan adik. Walidnya juga pergi ke suatu tempat yang sangat cantik dan tidak akan kembali lagi.

Apabila keadaan semakin reda, adik pulang ke rumah. Adik berjanji dengan Jamal untuk melontarkan batu lagi pada keesokkan harinya.

Sesampai di rumah adik berasa sangat lapar. Adik cari roti di dapur. Adik buka almari, adik cari dalam almari tapi tidak jumpa. Perut adik mula berbunyi minta diisi. Adik sudah makan roti petang tadi tapi adik masih berasa lapar lagi. Adik nampak ummi pegang roti. Itu sajalah satu-satunya roti yang tinggal di rumah kami. Ummi tidak makan apa-apa lagi sejak pagi tadi. Adik pergi dekat ummi. Ummi yang baru menyuapkan roti ke mulutnya tersentak. Ummi keluarkan semula roti dari mulutnya
dan suapkan ke mulut adik. Adik kunyah dengan gelojoh.

"Ummi, Kenapa kita hidup susah?" adik tanya pada ummi dengan mulut dipenuhi roti. Ummi pangku adik di ribanya. Ummi mengelus lembut rambut adik. "Kita kena sabar sebab sabar itu cantik" ujar ummi perlahan. "Cantik macam syurga ke ummi?" adik tanya lagi. Ummi senyum. "Nabi Muhammad pun hidup susah juga. Baginda dilontar batu ketika menyebarkan dakwah di Taif. Malahan kaum Quraisy ramai yang ingin bunuh nabi. Nabi sabar,nabi tak cepat putus asa" sambung ummi lagi.

Adik dengar dengan khusyuk. Adik nak jadi baik macam Nabi Muhammad. Nama adik pun Muhammad. Walid yang cadangkan nama itu. Walid hendak adik tabah dan cekal macam Nabi Muhammad.

Malam itu adik duduk bersila depan ummi sambil tangan memegang Al-Quran. Adik ikat serban sendiri. Adik lilit serban ikut suka hati adik. Sekejap adik lilit ke kiri, sekejap ke kanan. Kadang-kadang serban itu tutup mata adik. Adik kuak sedikit kain serban ke atas ketika hendak membaca Al-Quran. "Bismillahirrahmani r rahim.." Adik baca Al-Quran dengan bersungguh-sungguh. Adik baca kitab Allah itu dengan tekun. Ummi duduk depan adik sambil memerhati bacaan adik.

Adik hendak jadi macam abang. Umur enam tahun sudah khatam Al-Quran. Adik baru umur tiga tahun. Adik kena baca Quran dengan rajin kalau hendak khatam Al-Quran cepat macam abang. Adik ingat pesanan ummi. Ummi kata Al-Quranlah satu-satunya
harta yang paling berharga. Adik ingin baca Al-Quran hari-hari. Adik tidak mahu ponteng baca Al-Quran.

Bacaan adik terhenti apabila pintu diketuk dan nama ummi dilaung-laungkan dari luar. "Syukur ya Huda, anakmu Yassin mati syahid"muncul Mak Cik Fatima di depan rumah. "Anakmu,anakmu adalah salah seorang pengebom berani mati ya Huda. Tindakannya
menyebabkan tujuh orang askar Israel laknatullah terbunuh. Yassin dan tiga orang lagi pejuang Hizbullah mati syahid. Semoga syurga menanti mereka kelak" terang Mak Cik Fatima panjang lebar.

Ummi panjatkan doa pada Allah semoga roh abang ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman. Adik kaget. Nama Israfil.Bukan. .Israel disebut lagi. Adik benci mendengar nama itu. Kemarahan adik meluap-luap. Ummi beritahu adik abang telah pergi ikut walid. Ummi kata ummi bangga mempunyai anak seperti abang.

Adik masuk tidur awal. Adik mimpi satu tempat yang sangat cantik. Adik nampak walid dan abang di sana . Walid dan abang senyum pada adik. Adik cuba kejar mereka tapi semakin adik kejar semakin mereka menghilang.

Keesokkan harinya, adik tunggu Jamal di tepi jalan seperti yang dijanjikan.Lima minit berlalu Jamal tidak muncul-muncul juga. Hampir setengah jam adik tunggu tapi Jamal tetap tidak muncul. Adik tidak suka orang yang mungkir pada janji. Adik ingat lagi, salah satu ciri orang munafik ialah mungkir apabila berjanji. Adik tidak mahu jadi
munafik. Adik tanya kawan-kawan adik yang lain. Rupa-rupanya Jamal juga seperti walid dan abang. Jamal pergi ke satu tempat yang cantik. Tempat yang adik tidak tahu di mana letaknya. Semua orang yang adik sayang pergi ke tempat itu. Mula-mula walid, kemudian abang dan akhirnya Jamal.

Adik pulang ke rumah awal. Adik terkejut. Terkesima sebentar. Rumah adik dikepung askar Israel. Mereka memang sedang mencari keluarga adik ekoran tindakan berani mati abang mengebom kubu Israel. Tubuh adik yang kecil memudahkan adik menyusup masuk ke dalam rumah.

Adik nampak ummi terpelosok di satu sudut. Adik lihat dengan mata adik sendiri, tentera itu tendang ummi. Mereka sepak dan terajang ummi. Tapi ummi masih bersabar. Ummi tidak putus-putus menyebut satu kalimah keramat..Ahad. .Ahad.

Mata adik merah. Adik menahan marah. Adik tidak suka orang pukul ummi. Adik sayang ummi. Adik benci Israel. Seorang tentera Israel mengacukan pistol ke arah ummi. Ummi dengan tenang menghadapinya. Tiada pun segaris garisan gusar terpancar diwajah ummi. Ketika peluru dilepaskan, tiba-tiba... ..

"Muhammad!!! ! !!!" Ummi menjerit sambil memegang tubuh adik. Badan adik berlumuran darah. Pekat dan merah. Adik raba perut adik. Adik rasa sakit. Sakit yang mencucuk-cucuk. Seketika tadi adik telah korbankan tubuhnya untuk melindungi ummi. Natijahnya peluru itu merobek perut adik yang tidak berdosa. Ummi peluk adik. Ummi menangis
semahu-mahunya. Adik cuba senyum pada ummi walaupun perit. "Ummi.adik rasa mengantuk, adik nak tidur. Adik nak jadi mujahid,adik nak ikut walid dan abang" terketar-ketar suara adik kedengaran di cuping telinga ummi. Ummi angguk, berusaha sedaya upaya untuk menahan air mata daripada jatuh bercucuran.

Adik pejam mata. Adik nampak walid, abang dan Jamal melambai-lambai ke arah adik..

Wednesday, November 12, 2008

Mesti baca..


Dua watak comel dalam The Kite Runner


Waiting list buku-buku yang bakal aku hadam cuti nih..InsyaAllah jika berkesempatan..tapi, tak semua yang aku dah beli..mostly memang tak jumpa kat kedai-kedai buku biasa..kalau korang tahu or penah nampak mana-mana satu out of this books, please, respon..thanks..

Antaranya..

1) The Kite Runner oleh Khaled Hosseini..tertarik dengan synopsis oleh Ustaz Hasrizal ( blogger;saifulislam.com) dan ada jugak baca dari blog-blog lain pasal buku ni..dengarnya dah difilemkan naskah ni..kalau berminat bole bc sinopsisnya di blog ni.. http://jimi-wiser.blogspot.com/2008/01/kite-runner.html

2) Al-Raheeq al-Makhtum (edisi Bahasa Melayu) oleh Al Saifur Rahman al-Mubarakpuri..buku ni banyak versi..diterjemahkan ke banyak bahasa..sebelum ni aku dah download yang edisi Bahasa Inggeris, The Sealed Nectar.. tapi, disebabkan ini adalah buku sirah, adalah lebih berkesan kalau boleh baca yang Bahasa Melayu..sebelum ni, penah mencari di semua bookfair yang aku pergi, tp tak jumpa..

3) Falsafah Ketuhanan oleh Prof Dr Hamka... ”Kehidupan manusia itu sendiri tidak dapat diceraikan dengan Alam itu”...buku ni pun belum penah terjumpa kat mana-mana kedai buku..Prof Dr Hamka atau pun Haji Abdul Malik Bin Haji Abdul Karim Amarullah adalah ulama besar Nusantara yang sangat terkenal. Lebih-lebih lagi beliau berasal dari tanah Minangkabau yang mempunyai pertalian dengan masyarakat adat perpatih di Negeri Sembilan..hasil tulisannya memang tak pernah mengecewakan..aku baru nak berjinak-jinak dengan hasil tulisan Pak Hamka ni sejak banyak baca hasil tulisan beliau dalam majalah..

4) Setitis Embun Semarak Api oleh Shahnon Ahmad..aku tertarik dengan buku ni sebab subtopic dalam buku ni macam kelakar..ada satu tu..’Gelongnya Terpokah’..lagi..’Cacingku Bukan Cacingmu’..’ Intelektual, Belacan Bakar Dan Jiwa Raga Tuah ’..ape ntah...so, kena baca dulu baru bole tahu apa..

5) Haji Muda oleh Ridzuan Bakar..nama Ridzuan Bakar agak asing bagi aku..tapi, tajuk buku ni memang menarik..mesti baca jugak buku nih..thanks untuk kawan yang rekemen..ilmu untuk dikongsi..~




6) Salahudin-Penakluk Jerusalem oleh Abdul Latip Talib..Panglima Islam, Salahuddin Al-Ayyubi, seorang tokoh Perang Salib..aku agak buta sejarah..banyak yang tak tahu..sekadar tahu, sejarah Perang Salib secara umum..so, harap-harap dapat menambahkan ilmu sejarah Islam selepas baca buku ni.. ”Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai Dunia..”- Salahuddin Al Ayubi


7) Ku Warnakan Salji Hitam Kerana Aku Takut Pada Hari-Hari Mendatang oleh Alijah Gordon..buku keluaran 2001, macam susah je nak jumpa..tapi, aku takkan putus asa..!!Amal, jom jelajah buku cuti nih..buku ni more or less pasal Palestin..ada kisah-kisah pelarian-pelarian di kem Lebanon..bagi yang pernah membaca Dari Beirut ke Jerusalem oleh Dr Ang Swee Chai..mungkin juga patut membaca buku ni..


Wah2..tinggi betul cita-cita nak habiskan semuanya..hanya perancangan aku sebagai manusia yang lemah dan hina ini..segalanya Allah yang tentukan..ntah2 tak sempat pun nak baca..sebab cutinya 3 minggu je..keja-keja lain juga sedang menunggu....apapun, aku sekarang sedang belajar to put the first thing first..salah satu dari 10 muwasofat tarbiyah adalah pengurusan masa yang tepat dan betul..ayuh, Demi masa!! terasa lambatnya nak cuti hmm..mak, abah..tunggu kepulangan anakmu!!


Wallahua`lam..










Monday, November 10, 2008

Di sisi mujahid, ada mujahidah….

Oleh: Seruan

Terkadang hati ini tertanya-tanya….kenapa masih perlu menunggu? Sedangkan aku tahu, aku telahpun menemui mujahidku… diri ini terlalu yakin, dialah jawapan doa hari2 ku… “Ya Allah, kurniakanlah kepada ku hamba Mu yg soleh sebagai suami, agar dia dapat membimbingku menuju syurgaMu…”


Resah gelisah hati menunggu…mengira setiap detik dan waktu, impian itu menjadi kenyataan… bersama-sama si mujahid… menemaninya dalam perjuangannya… eh?? perjuangan?? Ya Allah…aku lupa lg… seorang mujahid, tujuannya satu… berjuang malah berkorban utk menegakkan Deen-ul-haqq… walau telah bergelar suami, perjuangan tetap berjalan.. pengorbanan tetap diteruskan!! Malah itu juga seharusnya menjadi perjuangan aku juga bukan?..

“Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam rongganya….” [33:4]


Hati si mujahid telahpun sarat dgn cinta kepada Rabbnya.. yg menjadi pendorong kepada perjuangannya.. (begitulah haprapnya) .. mana mungkin pada masa yg sama, si mujahid menyintai ku (setelah bergelar isteri) dengan sepenuh hatinya? Walaupun setelah ku curahkan selautan sayang.. ku legakn penat lelah perjuangannya dengan gurauan manja.. ku cukupkan makan pakainya….si mujahid masih tidak boleh leka dr perjuangannya!! Ya Allah, aku kah yang akan menjadi fitnah yang melekakannya dari perjuangannya yg dulu cukup ikhlas hanya untuk Rabbnya???…..



Katakanlah, “ Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, ISTERI-ISTERImu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuwatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya” dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik”…..[9:24]

Oh tidak!! Aku tidak mahu menjadi penyebab si mujahid leka akan tanggungjawabnya yang lebih besar…tanggungjawabnya utk Ad-Deen ini…. Tapi sanggupkah??…sanggupkah diri ini hanya memperoleh secebis hati si mujahid yg telah sarat dgn cintanya kepada yg lebih berhak?? Sanggupkah diri ini sering ditinggalkn tatkala si mujahid perlu ke medan juang?? Malah sanggupkah diri ini melepaskn si mujahid pergi sedangkn hati ini tahu si mujahid yg teramat di cintai mungkin akan keguguran di medan juang??..sanggupkah???

Ya Allah… Layakkah diri ini menginginkan suami semulia Rasulullah..sedangkn diri ini tidak sehebat Khadijah mahupun Aisyah… Lihat sahaja isteri-isteri Nabi… Ummul-muslimin…Ummi-ummi kita…lihat saja perjuangan dan pengorbanan mereka… lihat sahaja ketabahan hati mereka… sehinggakn setelah diberi pilihan antara cinta duniawi dan cinta mereka terhadap Allah dan Rasul…Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu “Jika kamu menginginkan kehidupan di dunia dan perhiasannya, maka kemarilah agar kuberikan kepadamu mut’ah dan ku ceraikan kamu dengan cara yang baik“ [33:28]

Allah dan Rasul tetap menjadi pilihan! Mampukah aku menjadi seperti mereka?? Mampukah aku membuat pilihan yang sama kelak, setelah mabuk di lautan cinta kehidupan berumah tangga?? Mampukah aku mengingatkn si mujahid tatkala dia terlupa dan terleka dari cintanya dan tugasnya demi Rabbnya?? Atau aku juga akan turut hanyut malah lebih melemaskn lagi si mujahid dengan cinta duniawi??

Ah sudah wahai hati, hentikan saja angan-anganmu, hentikan saja kiraan waktumu…. Masanya belum tiba utuk kau memiliki si mujahid, kerana kau sendiri belum lagi menjadi seorang mujahidah yang sebenar!! Hati, janganlah kau sibuk mengejar cinta mujahid, tetapi kejarlah cinta Penciptanya…Hati, janganlah kau lekakan aku dengan angan-anganmu…sedangkan masih terlalu banyak ilmu yg perlu ku raih…. Hati, sedarkah engkau ujian itu sunnah perjuangan??…tapi kau masih terlau rapuh utk menghadapinya…kau perlu tabah!! dan aku tahu, kau tak mampu utk menjadi sebegitu tabah hanya dalam sehari dua… Duhai hati… bersabarlah… perjalanan kita masih jauh…. bersabarlah… teruskan doamu… hari itu akan tiba jua…. pabila engkau telah bersedia menghadapinya kelak…. bersabarlah…..

Sumber : dakwah.info

Semoga bermanfaat untuk semua..
Jadikan diri solehah,jika mahukan yang soleh..
Cinta sejati adalah kepada yang "menganugerahkan" rasa cinta itu..
Sama-sama koreksi diri..
Cinta manusia tiada abadi..

Wallahua`lam..

Sunday, November 09, 2008

Dalam hidup manusia,yang PENTING ialah..

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.

Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.
Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.

TETAPI AWAS,

Apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.
Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat,

KETIKA ITU

manusia mula mengubah tabiat.
Apabila manusia telah mengubah tabiat, ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla minyak gamat.
Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat. Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat. Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat. Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan, pakai mini sekerat. Suka pakai baju ketat.
Suka sangat menunjukkan pusat. Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat. Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat. Silap gaya jadi gawat.
Bohsia bohjan lagi hebat. Duduk jauh berkirim surat. Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat. Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.

Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .
Berangkat menuju ke negeri akhirat.
Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.

Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?

Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?

Harta benda anta, dari mana anta dapat...?

Ilmu anta, adakah anta manfaat...?


Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat...

Sumber:
Ustaz Aqil Hayy

Wednesday, November 05, 2008

Sedarlah diri..



Ya ALLAH..benarlah ujianMu cukup pahit..cukup sakit...cukup getir..sehingga kdg2 kita rasa tak mampu untuk bangun, tak layak untuk mengecap kebahagiaan..tp, ketahuilah wahai diri, usah kegembiraan di dunia yg kau damba..telanlah kepahitan itu dan bawa ia mengadap Tuhanmu dengan penuh taqwa..jadikan ia sebagai pemacu semangatmu untuk berjuang demi kebahagiaan di sana walau kau tak kecapi ia di dunia..


Sedarla diri, Jika engkau memandang segalanya dari ALLAH,
yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakitnya hatimu,
yang membuatkan keinginanmu terhalang,
serta menyusah-nyusahkan kehidupanmu,
pasti akan damailah hatimu

Kerana..
masakan ALLAH sengaja mentaqdirkan
segalanya untuk suatu yang sia-sia..

Bukan ALLAH tidak tahu akan derita hidupmu,
pecahnya hatimu...
tapi mungkin untuk menguji
sedalam mana pengorbananmu untukNYA..

Juga kerana DIA tahu,
hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak,
dan lebih mudah akrab denganNYA..

- Ya muqollibalqulub..sabbitqolbi a`ladiinik..-

Thursday, October 30, 2008

MARI PEDULI : Sekilas mengenai Baitulmuqaddis dan Masjidil Aqsa



Ni aku nak kongsikan serba sedikit fakta mengenai Baitulmuqaddis dan Masjidil Aqsa yang aku baca dari pelbagai sumber..Kita sebagai umat Islam mesti ambil peduli..sedarkah kita bahawa Masjidil Aqsa itu adalah kiblat pertama orang Islam sebelum Allah memerintahkan Nabi s.a.w mengubah arab kiblat ke Masjidil Haram..? Ayuh, kita bantu mana yang mampu..kita kongsi nikmat rezeki yang Allah s.w.t beri ni dengan menyumbang dalam apa-apa bentuk demi menyelamatkan bumi mulia ini..sampai bila kita nak static tengok je apa Yahudi laknatullah dan musuh-musuh Islam tu terus memijak kiblat pertama kita??Hayya bil jihad!!!Ayuh peduli, jangan nanti kita ditanya apa sumbangan kita demi mempertahankan Islam dihadapan Allah disana nanti..nau`zubillah..

1) Bumi Baitulmuqaddis di Palestin mengandungi sejarah ketamadunan Islam sejak daripada nabi yang pertama, Adam a.s sehinggalah kepada nabi terakhir Muhammad s.a.w. Palestin dinobatkan sebagai bumi para anbiya yang telah diutuskan untuk menyampaikan mesej-mesej Islam.

2) Masjidil Aqsa adalah masjid kedua yang dibina, 40 tahun setelah pembinaan Masjidilharam di Mekah. Ia turut dinamakan sebagai tanah suci apabila ramai para nabi dan rasul yang dilahirkan dan diwafatkan di sana termasuk Nabi Ibrahim, Lut, Daud, Sulaiman, Musa dan Nabi Isa.

3) Palestin diperintah oleh Islam sejak zaman Umar al-Khattab. Sejak itu ia menjadi sebahagian daripada Negara Islam yang mengikut undang-undang Islam. Undang-undang ini tidak hanya dialu-alukan oleh orang Islam tetapi juga oleh orang Kristian dan Yahudi yang sebelum ini hidup di bawah kekuasaan Byzantine yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

4) Masjidil Aqsa adalah masjid kedua yang dibina setelah pembinaan Masjidilharam di Mekah. Dalam sebuah hadis, Abu Zar berkata: “Pada suatu hari aku bertanya pada Rasulullah s.a.w. mengenai apakah masjid yang pertama kali dibina di muka bumi ini. Baginda menjawab Masjidilharam;Kemudian aku bertanya lagi; Kemudian, masjid apa..? Baginda menjawab : Masjidil Aqsa; Aku bertanya lagi: Berapakah jarak masa antara pembinaan kedua-dua masjid tersebut. Baginda Rasulullah menjawab: 40 tahun.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari).

5) Baitulmuqaddis di Palestin adalah kiblat pertama umat Islam. Umat Islam menghadap Baitulmuqaddis pada masa keseluruhan period Mekah (13 tahun) dan 16 bulan kemudiannya selama berada di Madinah. Kemudian, Allah mengarahkan untuk menghadap Kaabah di Madinah.

6) Melakukan solat di Masjidil Aqsa adalah sama dengan 500 kali solat di tempat lain selain Masjidilharam dan Masjid Nabawi di Madinah. Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda : “Solat di Masjidilharam adalah sama dengan 100 000 kali solat (di tempat lain), dan solat di masjidku (di Madinah) adalah sama dengan solat 1000 kali, dan solat di Baitulmuqaddis adalah sama dengan 500 kali solat .”(Riwayat at-Tabrani)

7) Sayidina Umar ibn Al-Khattab r.a semasa pertama kali memasuki wilayah ini telah mengisytiharkan bahawa keseluruhan bumi Palestin adalah sebahagian daripada tanah wakaf dan hak milik umat Islam sehingga ke generasi terkemudian.


Wallahua`lam..

Monday, October 27, 2008

KehendakNya tok wan pergi..

Jenuh jugak aku nak kumpul kekuatan terutamanya kekuatan emosi sebelum aku boleh tulis untuk entry kali ni..sebab tatkala aku menulis pasal ini..bermakna, aku mengenang kembali saat pahit manis aku dengan tok wan..salah sorang insan yang paling aku sayang di dunia ni..secara jujur, memang kenangan-kenangan itu “melemahkan” aku..tapi, memikirkan, mungkin ada yang boleh memberikan pengajaran walaupun sedikit bagi yang membacanya..Alhamdulillah aku diberikan kekuatan untuk berkongsi dengan korang..

Malam Jumaat lepas, salah seorang insan yang paling aku sayang, telah dipanggil mengadap Ilahi..mesej ringkas dari adik aku bagitau tok wan aku baru meninggal..memang terasa lemah seluruh badan..otak berhenti berfikir..tambah-tambah time tu pukul 10pm..macam mana aku nak menyempatkan diri nak sampai ke rumah sebelum pengebumian..Alhamdulillah..kepadaNya sahaja tempat aku memohon petunjuk dan pertolongan..aku dapat tiket malam tu jugak setelah sejam stand by kat stesen bas.. sepanjang perjalanan..hanya tok wan yang bermain dalam fikiran..aku mohon Allah permudahkan segalanya..aku jugak dalam keadaan terkejut dengan pemergian tok wan..tapi, kasih sayang aku pada tok wan tidak setanding kasih Allah pada tok wan..Allah tersangat sayangkan tok wan..aku sangat redha..Cuma sedikit terkilan sebab segalanya berlaku dengan pantas..aku tak sempat berbakti pada tok wan di akhir sisa-sisa hidupnya..

Berita tok wan masuk hospital lepas raya tu permulaannya..bermula dengan diarrhea dan muntah-muntah..doktor akhirnya mengesahkan tok wan mengalami masalah pada paru-paru dan jantung tok wan bengkak (cardiomegaly)..sampai sekarang aku masih mencari korelasi antara symptom-symptom tu dengan hasil diagnosis tersebut..hanya ingin tahu..apapun, itu hanya asbab pemergian tok wan..apa yang lebih pasti, semuanya telah ‘tertulis’..tok wan pergi mengadap Penciptanya pada usia 91 tahun..tepat jam 9.50 malam hari Jumaat, 24/10/2008..apa yang lebih sayu dan amat menginsafkan aku, 2 jam sebelum tok wan meninggal, jiran belakang rumah aku terlebih dahulu menghembuskan nafas terakhir..maknanya, terdapat dua kematian dalam kampung aku pada hari yang sama..Maha Suci Allah..DIA Maha Berkuasa ke atas sesuatu..sangat menginsafkan aku..Sayu sangat bila tengok dua keranda diangkat bersama ke tanah perkuburan pagi Sabtu tu..namun hanya doa yang boleh aku sedekahkan untuk mereka berdua..itulah, kita hanya mampu merancang..tetapi, segalanya Allah yang menentukan..aku memang bercadang untuk balik tengok tok wan sebelum present thesis..memandangkan selepas raya aku terus balik ke universiti..mak kata, beberapa jam sebelum tok wan meninggal, tok wan ada makan dadih..sebab mak kata dia macam teringin sangat nak makan..jadinya, mak pun suapkan..lepas makan tu, tok wan muntah-muntah dan keluar darah jugak..lepas muntah-muntah tu tok wan penat..mak kata, betapa tok wan tak nak menyusahkan anak menantu dia, bila dia muntah darah tu, tok wan cepat-cepat ambik kain nak cover mulut so that orang lain tak tahu dia muntah..tapi, sebab dah banyak dan mak tengok pun lain macam..terus lepas tu tok wan dihantar ke hospital..apa yang buat aku betul-betul terkesan..bila mak cakap..dalam tok wan muntah-muntah darah tu..tok wan sempat sebut nama aku..tok wan cakap..”Intan mesti tak sempat jumpa aku..Aku dah nak mati ni..”tok wan dihantar ke hospital..dalam beberapa ketika..tepat jam 9.50 malam..tok wan pergi buat selama-lamanya..Innalillahi wainna ilaihirrajiu’n..daripadaNya kita datang, dan kepadaNya jualah kita kembali..

Lepas ni takde lagi tok wan yang akan sambut aku bila aku balik rumah..takde lagi tok wan yang akan datang rumah aku cerita-cerita pasal sakit demam dia kat aku..takde lagi tok wan yang selalu duduk atas sofa depan rumah dia yang selalu tanya aku..mana aku nak pergi..bila aku nak habis belajar..bawak tok wan jalan-jalan ngan keta baru nanti..merasa duit gaji pertama aku bila aku dah keja..ubatkan tok wan kalau tok wan sakit..itu semua kenangan yang boleh “membunuh” aku..Ya Allah..kekadang aku sangat lemah dengan semua kenangan tu..KAU berikanlah aku kekuatan yang sebenar-benar kekuatan untuk aku teruskan hidup aku tanpa tok wan..hari raya haji nanti tanpa tok wan mesti terasa janggal dan tak lengkap..apapun, aku redha Ya Allah..tok wan bukan milik aku selamanya..malah aku juga pasti menyusul tok wan ke sana..cuma bila..itu hanya Allah yang Maha Mengetahui..YaRabbi, aku mohon. KAU berikanlah aku kesempatan untuk berada disisi mak dan abah dikala mereka memerlukan aku..KAU jadikanlah aku anak yang solehah dan mengenang budi..

Pengajaran disini:
-kematian itu adalah sesuatu yang pasti..maka, sentiasalah ingat akan kematian itu yang bila-bila masa sahaja akan datang menjemput
-salah satu bentuk ujian dari Allah kepada kita hambaNya adalah dengan mengambil orang-orang yang kita sayang,untuk menguji sejauh mana tahap iman kita padaNya
-sentiasalah merasakan bahawa sesuatu pertemuan itu mungkin adalah pertemuan kita yang terakhir kali dengan seseorang itu,maka sebelum berpisah,sucikanlah diri dengan memohon maaf atas segalanya
-sentiasalah berterima kasih dan mengucapkan sayang pada orang-orang yang kita sayang(yang halal bagi korang) terutamanya mak dan ayah selagi berkesempatan
-terimalah Qada` dan Qadar Allah dengan penuh rasa insaf dan takut padaNya..

Kepada yang membaca entry ini, mohon disedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Haji Saad bin Haji Awang dan Allahyarhamah Nah binti Abdul Aziz..Semoga tok dan tok wan tenang dan bahagia di sana bersama dengan mereka yang soleh dan solehah..

Antum saabiqun wa nahnu laahiqun..

Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala-galanya..

Friday, October 24, 2008

Belajarlah untuk REDHA..

Entry ni hasil cetusan idea kawan-kawan yang nak aku tulis artikel pasal ni..peringatan untuk aku dan rakan-rakan aku yang kekadang terlintas..kenapa takdir aku begini..kenapa tidak begitu..kenapa aku??ada yang mempersoalkan, kenapa Allah tak makbulkan doa-doa aku..kenapa aku tak dapat apa yang aku minta..apa lagi yang tak kena..apa yang jelas, kita manusia, sangat pelupa..mudah alpa..bila sesuatu kejayaan yang kita kecapi, ada yang dengan bongkak dan sombong berkata..”Aku dapat semua ni, sebab aku rajin..sebab aku pandai..dan sebagainya..”susah la nak dengar orang cakap..ini semua rezeki dari Allah..Allah tolong aku..” siapa kita untuk mempersoalkan ketentuan Allah Yang Maha Adil..?

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Firman Allah maksudnya : ” Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah:216)

"Tidak semua yang kita ingini mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan."


Ni aku nak kongsikan apa yang aku boleh ringkaskan dari satu artikel dari majalah ’Solusi’..oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi

”TAKDIR mengatasi TADBIR”

Takdir sentiasa mengatasi tadbir. Takdir daripada Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hambaNya. Kekadang takdir dan tadbir selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan terjadi. Namun, innallahaa`lakullisyaiinkhodir..acapkali takbir dan tadbir bersalahan..maka terjadilah apa yang kita tak impikan, kita tak inginkan..ketika itu, bila hati mula sangsi dan was-was..timbullah symptom-symptom pemberontakan dari dalam diri..mula berfikir nak menyoalkan takdir Allah..kenapa aku tak dapat..sedangkan aku dah berusaha..

Yakinlah..segala takdir Allah itu ada hikmahnya..ada asbab yang kita tak nampak atau tidak sedar..Allah bekerja dengan penuh rahsia..jangan sesekali kita mempersoalkannya..ingatlah, sesuatu yang baik untuk orang lain tidak semestinya baik untuk kita dan sesuatu yang tidak baik untuk orang lain tidak semestinya tidak baik untuk kita..kita manusia, dikurniakan akal..maka berfikirlah..carilah hikmah-hikmah yang terkandung dalam setiap ketentuan Allah..kenallah Allah..sifat-sifatnya..sebelum nak persoalkan ketentuannya..Bila kita kenal Allah itu Maha pengasih dan Penyayang, kita tak boleh buruk sangka kepadaNya dengan menganggap perkara yang kita tidak ingini itu sebagai hukuman dariNya..sama ada baik atau tidak, bukan kita yang layak menilainya..Walaupun pahit, ditelan jua..cari dan singkaplah hikmah disebaliknya..tanamkan keyakinan bahawa segalanya yang terjadi, adalah yang terbaik untuk kita tapi kita belum nampak atau mengetahuinya.. kerana KEGAGALAN ITU ADALAH KEJAYAAN YANG DITANGGUHKAN..

Dengan ujian, kita makin rapat dengan Allah..hati makin tumpu pada DIA..sebab bala dan ujian bertentangan dengan kehendak, keinginan dan syahwat manusia..dengan ini nafsu akan terdesak, tidak senang dan ingin lepas dari ujian..bila sudah terdesak, ia akan terdidik secara langsung..ia akan tertekan dan menjadi jinak..hakikat ini akan membuka pintu rahmat Allah kerana nafsu yang liar sangat mengajak kepada kejahatan..maka, akhirnya hati kita akan dididik untuk redha dan tawakal, kerana yakin Qada` dan Qadar Allah itu pasti berlaku..Ingatlah!!Tidak ada pilihan Allah yang tidak baik, semuanya baik belaka..sentiasalah bersangka baik padaNya..

Fikir-fikirkan.."Kenapa kita perlu takut dengan TAKDIR sedangkan ALLAH memberi kita kebebasan untuk menentukan TADBIR yang boleh kita usahakan.."


Wallahua`lam..

Tuesday, October 21, 2008

***** Bila Malaikat Mencabut Nyawa ******



“Allah Menghidup dan Mematikan,kepadaNya kita dikembalikan”


Baginda Rasullullah S.A.W bersabda:
"Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat kedalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai kekerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S."

Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut.

Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata:
"Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada Allah S.W.T. dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.

Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:
"Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari
arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu.

Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan."
Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata:
"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri
majlis-majlis ilmu."

Apabila gagal malaikat maut, mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata:
"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir."
Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata:
"Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu."

Sebaik saja mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T.
Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada Allah S.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.
Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad.

Maka berkata Abu Bakar R.A:"Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut
kehendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi
dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak
misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa
berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Monday, October 20, 2008

Dialog di pintu rumah Rasulullah..

Pada suatu hari, Abu Bakar As-Siddiq r.a dan Ali Bin Abi Talib r.a pergi berkunjung ke rumah Rasulullah s.a.w. Setibanya kedua-duanya di depan pintu rumah Baginda, mereka berdua saling mendorong rakannya untuk masuk terlebih dahulu.

Abu Bakar : Majulah kau,ya Ali!

Ali : Bagaimana aku akan mendahuluimu, Ya Abu Bakar, sedang Rasulullah sendiri pernah bersabda tentang engkau, ”Belum pernah matahari terbit atau terbenam atas seseorang sesudah para nabi, lebih utama daripada Abu Bakar.”

Abu Bakar : Mana mungkin aku akan mendahuluimu, Ya Ali, sedang Rasulullah juga pernah bersabda: ”Aku telah menikahkan wanita terbaik untuk lelaki yang terbaik, aku nikahkan puteriku Fatimah dengan Ali Bin Abi Talib”.

Ali : Mana mungkin aku mendahuluimu,Ya Abu Bakar,sedang Nabi s.a.w pernah bersabda: ”Kalau iman umat ini ditimbang dengan iman Abu Bakar, tentu akan lebih berat iman Abu Bakar.”

Abu Bakar : Mana mungkin aku akan mendahuluimu,Ya Ali, sedang Nabi s.a.w pernah bersabda tentang engkau ”Dikumpul Ali Bin Abi Talib di Mahsyar di hari kiamat kelak berkenderaan dengan Fatimah,Al- Hasan dan Al-Husin,lalu orang-orang bertanya, ”Nabi, siapa gerangan itu?” Lalu ada yang menjawab, ” Dia bukan Nabi, tapi Ali Bin Abi Talib dan keluarganya.”

Ali : Mana mungkin aku akan mendahuluimu, Ya Abu Bakar,sedang Nabi s.a.w pernah bersabda tentang engkau, ” Kalau aku harus mempunyai kekasih selain daripada Rabbku, tentu aku akan memilih Abu Bakar sebagai kekasihku.”

Abu Bakar : Mana mungkin aku akan mendahuluimu, Ya Ali,sedang Nabi s.a.w pernah bersabda tentang engkau, ”Pada hari kiamat aku bersama Ali, lalu Allah berfirman kepadaku, ” Wahai kekasihku, aku telah pilihkan untukmu, Ibrahim Al-Khalil sebagai ayah terbaikmu, dan aku telah pilihkan untukmu Ali sebagai saudara dan sahabat terbaikmu.”

Ali : Mana mungkin aku akan mendahuluimu, Ya Abu Bakar,sedang Allah taala telah berfirman tentang engkau, ”Dan orang yang datang membawa kebenarandan orang yang membenarkannya, mereka itu adalah orang-orang yang bertakwa.” (Azzamar 33).

Abu Bakar : Mana mungkin aku akan mendahuluimu, Ya Abu Bakar,sedang Allah taala telah mengisyaratkan engkau di dalam firmanNya: ”Dan di antara manusia yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya.” (Al-Baqarah:207).


Pada kedua-duanya sedang asyik membincangkan keutamaan rakannya,malaikat Jibril alaihissalam datang berkunjung kepada Rasulullah s.a.w seraya berkata, ”Ya Rasulullah s.a.w, di luar sana ada Abu Bakar dan Ali hendak menemuimu. Pergilah menjemput keduanya.....”

Maka Rasulullah s.a.w segera bangkit dari duduknya, menyambut mesra dan mempersilakan masuk kedua sahabatnya yang mulia itu. Rasulullah s.a.w menempatkan Abu Bakar di sebelah kanannya dan Ali di sebelah kirinya, seraya berkata kepada mereka, ” Demikianlah kami kelak dibangkitkan di hari kiamat.”

Saturday, October 18, 2008

FinaL exam..towards the END..

Penghujung semester 07 bakal tiba dengan bermulanya peperiksaan akhir untuk semester ni..baru je nak start study..susun nota..tapi kena bijak bahagi masa dengan nak menaip thesis jugak..sebab exactly selepas habis final exam..viva utk final project pulak akan menyusul..semoga semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah dan kekalutan untuk aku dan kawan-kawan..memandangkan subject ni adalah 5 jam kredit..keseluruhan pointer sangat dipengaruhi oleh grade subjek ni..peluang nak naikkan pointer hanya tinggal semester ni dan semester hadapan..nak jugak cemerlang macam orang lain..at least naik ke pentas graduasi dengan pointer 3 dan ke atas..Insya`Allah..sama-sama kita berusaha ke arahnya..mungkin pointer yang baik tu boleh jadi target untuk jangka masa pendek ni..dan selepas tu..wallahua`lam..Allah yang lebih mengetahui..ke mana arah tuju kita..

Nasihat dan peringatan keras untuk aku..FOKUS!!!gunakan study week sebaik mungkin..jangan buang masa dengan perkara-perkara yang tak penting..lagha..ingat..segala impian dan target sekarang..belajar kerana Allah..berusaha untuk cemerlangkan diri..supaya dapat memberi sesuatu kemudian hari..ustaz kata jadikan peperiksaan sebagai sesuatu yg kita suka untuk mengelakkan stress..insya`Allah..sama-sama kita usaha ke arah itu..tercabar jugak bila mentor aku challenge untuk dapatkan Dean’s List semester ni..itu bukan target utama aku..bukan tak nak..tapi, bukan target utama..kalau dapat,alhamdulillah itu kelebihan..untuk semua kawan-kawan yang membaca blog ini..selamat berjuang!!semoga segalanya Allah permudahkan..semoga kita semua sentiasa di bawah lembayung dan RahmatNya..

Sangat seronok hari ni..dari pagi bawak ke malam aku mengadap laptop..banyak jugak keje yang dah siap..semuanya dengan izin Allah s.w.t..Alhamdulillah..as a reward, malam ni nak tengok tv..hehe..cerekarama “Kehangatan Lantana”..cerita yang mungkin boleh di ambil pengajaran sedikit sebanyak..


Wallahua`lam..