Tuesday, April 21, 2009

Bidadari dari Timur..



Alhamdulillah..
Buku terbaru yang sempat aku habiskan..
Buku yang cukup comel..
Ini antara buku yang sempat aku beli di PBAKL 2009..
Dalam komuter lagi aku sudah ‘melekat’ untuk terus membaca buku ini..

‘Bidadari Dari Timur’(Memoir isteri seorang pejuang)..hasil tulisan Tuan Sabariah Tuan Ishak, isteri tersayang kepada Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat..

Buku itu ditulis dengan penuh santai..bersahaja..namun, ketulusan rasa seorang pendamping setia bergelar isteri itu dapat dirasakan..bahasanya puitis..dan indah..penuh dengan rasa kehambaan kepada Allah s.w.t, maha Pengkurnia Nikmat..juga kesyukuran padaNya..kesyukuran atas segala nikmat..bagaimana bersyukur dan bahagianya beliau ditakdirkan dan dipertemukan Allah s.w.t untuk menjadi peneman hidup kepada ulama’ agung itu..beliaulah perempuan disebalik kejayaan seorang ‘lelaki itu’..

Aku juga turut terasa tempias 'bahagia' membaca buku ini..segala yang digambarkan begitu terkesan dihati..membaca buku ini terkadang membayangkan aku kepada mak aku dirumah..insaf mengenangkan betapa besar pengorbanan seorang ibu..resahnya membesarkan anak-anak..cabaran dari masyarakat sekeliling dek kerana perangai anak-anak yang pelbagai..’mother is still a mother’..menangis kerana kita..menahan perasaan kerana karenah kita..menerima semua ‘cakap-cakap’ orang kerana kita..sehingga nyawanya juga sanggup diberikan kepada kita, anaknya yang amat dicintai..Allahuakbar..betapa mulia seorang ibu..

Buku ini sarat nasihat berguna..bagaimana menjadi seorang yang penyabar..hamba yang sentiasa bersyukur..'live your life'..menjadikan diri seorang yang bermanfaat kepada orang lain walaupun tanpa harta yang melimpah ruah..menjadi seorang isteri yang solehah dan menyenangkan hati suami..menjadi seorang ibu yang baik kepada anak-anak..menjadi seorang anak yang membahagiakan kedua ibu bapa..terlalu banyak pengisiannya..'kecil-kecil cili padi'!

Antara quote yang menarik..

"Janganlah sesekali meremehkan sebiji kurma, sepotong kek, ataupun kopi,secangkir air atau sehelai kain untuk orang yang memerlukan dan hidup sengsara. Kerana ia mungkin segalanya buat mereka pada hari itu.."

Pengakhiran kata yang penuh makna..

Kata orang, "Kehidupan itu penuh dengan penderitaan dan kepahitan"
Tapi, aku kata, "Tersenyumlah, cukuplah kepahitan itu di atas langit"..

Wallahua'lam..

4 comments:

irshadian said...

aku cup pinjam cuti ni haha tukat dengan thousand splendid sun tau

INTAN MASYITAH RUMLI said...

boleh2,InsyaAllah..no problem..

byk buku aku nak share ngan hang ni..

kila said...

menariknye buku tue..kene beli nie..hehe..

INTAN MASYITAH RUMLI said...

belila..insyaAllah ada manfaatnya..=)