Wednesday, June 10, 2009

Macam-macam ada..


Kebelakangan ini aku banyak menghabiskan masa di hospital..dan sepanjang masa itu..banyak yang aku belajar dari orang sekeliling..setiap hari pasti ada pelajaran baru..dan semua itu kekadang mengajar aku supaya lebih kuat untuk hidup..jika kita fikir kita susah..ada orang lain yang lebih susah..jika kita fikir kita sering diuji..ada orang lain yang lebih hebat ujian yang mereka terima..jika kita sedih dan kesunyian..ternyata, ada orang lain yang lebih sedih dan hidup sebatang kara..

Emosi aku agak terganggu dengan cerita-cerita itu..bukan aku mencari cerita, namun, situasi di sebauh hospital ternyata membuka ruang yang luas untuk saling berinteraksi walaupun tidak pernah mengenali..kerana, kita berkongsi cerita yang sama..diuji dan teruji dengan kesakitan..jika bukan kita, ahli keluarga..dan mudah-mudahan kita termasuk dalam hamba yang sentiasa bersabar dan redha dengan ujian Allah s.w.t..

Satu ketika, aku sedang duduk-duduk sambil membaca di satu sudut di hospital,tiba-tiba seorang wanita yang rasa aku umurnya lebih kurang 27 tahun datang menghampiri aku dan duduk disebelah..

”Suami kakak dah tak nak ngan kakak..kakak sakit..lepas ni kakak nak ke KL nak keja kat sana”..dia bercerita tanpa ditanya..
Aku?hanya mengangguk dan tersenyum..
”Semua orang dah tak sayang kakak..kakak tak boleh beranak..kakak sakit!”dia menyambung..

Aku makin seram..bukan apa..tiba-tiba dia ’emo’..mungkin dia stress dengan apa yang menimpa..apa aku nak jawab ni..
”Emm..kakak..sabar ye..insyaAllah ada hikmah..emm, maaf ye, saya naik dulu..”ringkas aku menjawab..

Dan aku meniggalkannya disitu..bukan tidak simpati..tapi, aku tidak terus melayan perasaannya yang ternyata sedang dalam kesedihan..

Dalam wad..
Seorang auntie berbangsa Cina tiba-tiba masuk dan terus menuju ke arah kami..
”Bole tak bagi sikit duit..nak beli milo untuk baby..rm24..dulu saya ada tolong orang Melayu jugak..kalau lu tolong saya, tokong tau..” dia berkata..
Kami memandang sesama sendiri dan menghulurkan sedikit duit kepadanya..mudah-mudahan dapat membantunya..
”Mana baby auntie?” aku bertanya..
‘Ada di bawah..saya mau beli milo..lu tolong saya nanti tokong tau..” dia menjawab dan terus meninggalkan kami..

Terpinga..

Pelbagai kisah lain di situ..ada keluarga yang datang dari jauh dan bermalam dikaki lima hospital kerana tiada tempat tinggal..mungkin kerana tidak mampu..atau mungkin kerana tiada tempat untuk mereka berteduh..moga mereka sabar dan kuat menghadapi dugaan dari Allah..
‘Makcik dah berapa hari disini?” aku bertanya seorang makcik sementara menunggu yang lain untuk pulang..
‘Makcik dah 14 hari kat sini..tunggu suami..tidoq pun dekat surau ja..suami makcik dalam ICU..tak sedaq g..” dia menjawab dengan tenang dan tersenyum..
‘O..lama jugak..insyaAllah..nanti suami makcik sedaq.” aku membalas..
‘InsyaAllah..kita kena sabaq..ni semua dugaan..makcik terima..hidup, mati, rezeki, jodoh semuanya DIA yang tentukan..kalau DIA kata kita hidup..kita hidup..kalau DIA tak izin..nak buat macam mana..kita ni hak DIA..”
Aku mengangguk dan tersenyum..mudah-mudahan Allah memudahkan segala urusan makcik ni..amiin..


Wallahua'lam..

4 comments:

Anonymous said...

terharu baca ne..mcm2 peristiwa kat hospital..bg aku tempat yg menginsafkan..

INTAN MASYITAH RUMLI said...

aah memang..menginsafkan dan juga menguatkan kita supaya lebih kuat menghadapi hidup..insyaAllah..

shakila said...

intamn keje kat hosp?mcm mane leh apply?

INTAN MASYITAH RUMLI said...

mana ade sy keje kat hospital kak kila..