Tuesday, September 29, 2009

Semua Kuasa DIA

Hari ini aku betul-betul rindu abah..

Rindu nak dengar suara abah..leteran abah yang memang jarang-jarang kedengaran..kata-kata nasihat abah yang selalu menjadi penguat semanagt aku di kala tercalar motivasi diri..

Rindu sangat..semuanya..dah hampir sebulan semua tu hilang dalam hidup aku..

Sepi..

Semuanya bermula pada hari tu..

Aku balik dari kerja macam biasa..tiba-tiba disambut dengan berita yang kurang enak..

“Akak, abah kena p check lagi esok dekat hospital Seberang Jaya..tadi doktor cakap jantung ada masalah..” abah memberitahu dalam nada berseloroh dan masih ceria tersenyum..

Aku membaca laporan doktor..macam serius..aku bermonolog..

Esoknya..

Setelah menjalani pemeriksaan..ternyata, keadaan abah kritikal..nampak sihat diluar..tapi, dalam kritikal..itu kata doktor..abah mesti dihantar ke Hospital Pulau Pinang pada hari tu jugak..abah berkeras nak balik rumah dulu then ke hospital P.Pinang pada malamnya..alasan?

1) Abah sensorang masa tu. Naik motor.Hari hujan.
2) Semua barang-barang keperluan nak duduk hospital tak bawak.Of cos la..sebab tak
expect nak kena tahan kat ward
3) Aku nak hantar abah malamnya ke hospital sebab aku kerja pada siang hari tu

Tapi, kata orang-orang di hospital..

“Kalau pakcik balik, ada apa-apa jadi, kami tak tanggung..”

Kata-kata pedas yang memang aku tidak boleh terima..

Sebab?

Jika mereka kata keadaan abah kritikal, kenapa tak hantar abah guna ambulans?Malah, abah dibiar ke hospital P.Pinang dalam keadaan hujan lebat dengan motorsikal!

Sampai disana..abah terus ke A&E..zon kritikal..bersendirian..

Keluar dari farmasi, aku tengok ada 15 missed call dari abah..

Maaf bah..dalam farmasi memang takde line telefon..

Aku terus ke kaunter A&E untuk trace rekod..ada!

Lepas puas tercari-cari dan menunggu..akhirnya aku jumpa abah..abah dah siap tukar baju pesakit..abah dimasukkan ke CRW..ward yang mengkhususkan untuk pesakit yang bermasalah jantung..

Sedih sangat tengok abah masa tu..aku terasa aku bukan anak yang baik masa tu..aku takde dengan abah saat-saat abah perlukan aku..aku mintak maaf sangat-sangat dengan abah masa tu..

“Abah, maaf bah..kesian abah kena naik motor, redah hujan nak mai sini..akak tak tau yang abah kena mai Penang..”

“Takpa la akak..abah pun tak tau nak jadi macam ni..abah tak dak apa2 la..akak tak yah risau..kerja elok2..” dialog stereotype abah yang memang selalu abah cakap setiap kali aku suruh abah ke hospital untuk periksa jantung..

Abah di CRW selama 10 hari..dan selama 10 hari tu..setiap pagi, abah akan tunggu aku di parking keta pagi-pagi sebelum aku masuk kerja..dia akan tanya kerja macam mana..on call ok ka..kawan2..boss..semuanya..

Terharu sangat..

Abah sakit..tapi, masih nak tunggu aku setiap pagi..abah akan hantar au ke farmasi..selepas bersalam dan memberi kata-kata semangat..abah akan berjalan semula balik ke ward..

Selepas 10 hari di CRW, abah akhirnya dibenarkan pulang..doktor bagitau akan buat operation besar lepas raya, InsyaAllah..

Abah sangat-sangat seronok..sangat2..sebab dah 10 hari kat ward..akhirnya abah boleh balik rumah..aku menjemput abah hari tu..

Balik rumah, masa bukak puasa, kami semua terkesima tengok abah makan dengan sangat banyak dan macam gelojoh..ya, mungkin melepaskan geram sebelum ni di ward, makan makanan hospital..banyak abah makan..

Lepas maghrib, abah ada mengadu kat amak, sakit perut katanya..macam kembung..mungkin sebab makan banyak tadi..jadi, abah hanya sapu minyak angin..

Esoknya, aku ke hospital, kerana ada on call..then, malamnya terus balik ke rumah sewa yang memang disewa khas untuk di diami time on call je..

Masa tu pukul 12.30 tengah malam..telefon aku berdering….

..maaf, bakal bersambung…

2 comments:

irshadian said...

org beriman itu akan diuji

INTAN MASYITAH RUMLI said...

insyaAllah mudah2an kami dalam golongan itu..abah aku da discharge dah..=)