Sunday, January 31, 2010

Light upon light..

Masuk kali itu..dah beberapa kali aku nampak abah menangis..menangis yang benar-benar..meruntun jiwa aku sebagai seorang anak..dan yang lebih terkesan..sebagai seorang hamba padaNya..

Setiap kali mendengar azan di surau..setiap kali tetamu dan sanak-saudara datang melawat abah..setiap-setiap itu abah pasti menangis..

"Cik Intan, we need your consent for your father`s bilateral BKA"..kata seorang pakar tulang yang mengendalikan kes abah dulu..

"Wait doc,can it be delayed for a few days?is it urgent?pentoxyfilline doesn`t work?but,he`s not diabetic!"..respon aku ketika diminta memberi keputusan sama ada mahu membenarkan kaki abah untuk dipotong atau tidak..

Kaki abah tiba-tiba berubah menjadi kebiru-biruan dan akhirnya menjadi gangrene sepenuhnya..sudah semacam tidak boleh berfungsi..makin hari makin teruk..

"Miss, please make your decision..before sepsis happen, and his condition maybe become more worsen.."..ahh..senangnya mereka mendesak..ini soal semua orang..dan segala keputusan yang dibuat akan memberi kesan kepada semua terutamanya abah..setelah hampir 55 tahun hidup "berkaki", namun dikala usia mencecah 55 tahun, kaki abah TERPAKSA dipotong untuk mengelakkan jangkitan kuman yang bleh menyebabkan keadaannya menjadi lebih teruk..

Itu saat paling sukar dalam hidup aku dan keluarga..kami didesak membuat keputusan yang sangat besar..selain keputusan membenarkan kaki abah dipotong atau tidak, kami juga terpaksa mempertimbangkan untuk membenarkan tracheostomy dilakukan dek kerana abah mengalami kesukaran untuk bernafas tanpa menggunakan alat bantuan pernafasan.."prolong ventilation"..sukar..abah sangat bergantung kepada kami.."Ya" kata kami, maka ya kata mereka..

"Ya Allah..hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala hikmah disebalik semua ini..sesuangguhnya kami buntu.."

Setiap hari,pasti ada panggilan telefon yang akan terus bertanya keputusan kami..

"Akak, bagi ja depa potong..kalau simpan pun buat apa..kaki abah dah tak boleh pakai.." kata-kata abah yang menyebabkan aku benar-benar tersentap..jika kami terasa berat dengan ujian ini..apatah lagi abah..menerima hakikat bahawa kedua-dua belah kaki terpaksa dipotong bukanlah sesuatu yang mudah..namun, Allah mengurniakan hati yang kuat dan kesabaran kepada abah..

"Your dad is a real fighter!"..kata seorang doktor semasa pertemuan dengan beliau di satu kedai makan..

Ya,aku mengaku hakikat itu..abah memang seorang yang sangat tabah..2 bulan abah di ICU..ditempatkan di dalam isolation room..ditemani jururawat2 yang sangat bagus dan sabar menjaga abah kerana kami tidak dibenarkan menguruskan abah ketika di ICU..makan dan minum juga terbatas..apatah lagi bercakap kerana kesan tracheostomy, seseorang itu memang tidak dapat bercakap selagi lubang itu tidak ditutup..dan kesukaran itu ditambah lagi apabila diberitahu kedua-dua kaki terpaksa dipotong..Allahuakbar..ujian Tuhan..bertimpa-timpa..mudah-mudahan ujian itu menjadi penghapus dosa-dosa abah dan kami..amin..

"Allah tidak akan menguji kita dengan ujian yang tidak mampu kita pikul"..
kata seorang guru..

Aku hanya diam..

Allah sangat menyayangi abah..mungkin ini peluang yang Allah beri kepada abah dan juga kami untuk mendapat pahala..

Sebab?

Ujian itu untuk menguji sejauh mana seseorang hamba itu bersabar..

Dan untuk kami..ketidak upayaan abah itu memberi peluang kepada kami untuk berbakti dan menjaga abah..dan berbakti pada ibu bapa itu pahalanya sebanyak mana,hanya DIA Maha Tahu..

Situasi ini benar-benar mendidik aku menjadi "anak"..

Ya Allah..aku mohon..kurniakan sifat sabar dan redha kepada kami dalam menerima segala ketentuan dariMu..

Wallahua`lam..

8 comments:

p3chandan said...

Jgn delay takut lagi memudaratkan..buatla yg terbaik tuk abah awak walaupun susah..bersabar dan berdoa byk2 tuk dia.Amin

INTAN MASYITAH RUMLI said...

ya,kami buat keputusan untuk potong..dan alhamdulillah,ternyata itu mmg yg terbaik utk semua..terima kasih..

Matrix01 said...

Aduh... membaca entri sebegini mengingatkan saya bahawa kesengsaraan yang sebenar belum pun menemui saya...

Baguuusss said...

nice blog... :)

Win Win said...

kunjungi juga blog kami
Tx

Jamal Ali said...

Jangan sedih wahai ukhti, bahawa Tuhan itu Maha Penyayang lagi Maha Pengasih.

Dia tidak menurunkan musibah ini melainkan nak menguji keimanan hambanya, bersabarlah...

Hanifan Al-Ghifari said...

hahahahahahhahaahahhahaha.........

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

keadaan yg sukar...saya pun sangat menyayangi keluarga saya..hrap bersabar ye:)