Wednesday, April 08, 2009

Taare zaman par..



Muvie terbaru yang aku sempat tengok..touchable!
Ini sebuah movie Hindi..Taare Zameen Par-Every Child is Special..walaupun aku bukanlah peminat ceria Hindi, namun..cerita ini memang best!!
Bisa mengalirkan air mata..ini bukan movie cinta..bukan2..tidak ada adegan nyanyi2 aktor dan aktres sambil berguling-guling atas bukit ke..tarik menarik sari ke..ini sebuah cerita kehidupan..hubungan kekeluargaan..persahabatan..kemanusiaan..dan kasih sayang sesama manusia..bagi pencinta kanak-kanak..mungkin kalian akan jatuh cinta dengan cerita ini..

Cerita ini mengisahkan tentang seorang kanak-kanak lelaki yang menghidap ‘dyslexia’..bagi yang belum mengetahui, dyslexia adalah suatu penyakit yang menyebabkan penghidapnya menghadapi kesusahan untuk membaca dan menulis..menghadapi masalah menguruskan diri sendiri sekiranya sesuatu pekerjaan itu memerlukan focus..mengagak jarak..menggunakan kemahiran kognitif..tapi, sebaliknya..mereka kreatif! mereka memandang dunia tidak seperti kita manusia biasa memandang sesuatu..kerana itu penghidap dyslexia adalah luar biasa..

Kisahnya, Ishaan, seorang kanak-kanak lelaki berusia 9 tahun..seorang penghidap dysclexia tetapi tidak disedari oleh sesiapa disekelilingnya..termasuk ibu bapanya..dia kerap dihukum di sekolah oleh guru-gurunya kerana tidak tahu membaca..menulis..kerap berangan dalam kelas..kerana penghidap dyslexia sangat imaginative..di rumah, dia dimarahi bapanya kerana nakal dan selalu mendapat aduan dari jiran dan guru..bapanya mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya..mahukan mereka menjadi yang terbaik terutamanya dari segi pencapaian akademik..Ishaan berbeza dari abangya yang sentiasa menjadi yang terbaik di sekolah, tetapi, Ishaan selalu menjadi yang tercorot..tidak pandai menguruskan diri..segalanya terpaksa dilakukan oleh ibunya..ibu Ishaan seorang yang sangat tabah dan sabar melayan segala karenah dan keperluan Ishaan..sungguh mengharukan..

Dek kerana tidak tahan dengan karenah dan aduan yang sentiasa diterima..si bapa bertekad menghantar Ishaan ke sekolah berasrama..Ishaan menangis..merayu..dia berjanji akan berusaha memajukan diri kerana tidak mahu tinggal di asrama.. tetapi, Ishaan terpaksa akur dengan keputusan yang telah ditetapkan oleh bapanya..pilu hati seorang ibu apabila anak yang telah selama ini dijaga dan diuruskan, walaupun Ishaan seorang yang sangat berkarenah..terpaksa ditinggalkan di asrama..bermula dari saat itu, Ishaan menjadi pendiam..minatnya pada melukis juga dilupakan..dia lebih gemar menyendiri dan mengasingkan diri..mungkin kerana dia tidak mahu ditertawakan..Guru-guru disekolah itu juga bagaikan mati akal dan seolah-olah give up dengan Ishaan..mereka merasakan Ishaan takkan maju dan akan terus begitu pencapaiannya..

Namun..kehadiran seorang guru baru ke sekolah itu bagaikan memberi sinar baru kepada Ishaan..kedatangan guru itu pada mulannya hanyalah sebagai menggantikan seorang guru yang lain..tetapi, ‘persinggahan’ itu sangat memberi impak besar pada Ishaan..guru itulah yang mengesan bahawa Ishaan bukanlah dungu seperti yang dikatakan..tetapi dia sebenarnya mengalami masalah yang melibatkan kemahiran kognitif iaitu ‘dyslexia’..si guru itu berusaha untuk membantu Ishaan..dia pergi menemui ibu bapa Ishaan untuk menyedarkan mereka bahwa Ishaan sangat memerlukan perhatian dan kasih sayang mereka..apa yang si guru itu lakukan??????

Mahu tahu..sila tonton..!



Kalau korang nak tahu..Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Pablo Picasso, Thomas Eddison, Winston Churchill, Scott Adams, Alexander Graham Bell, Micheal Faraday, Henry Ford..bla..bla..bla..mereka semua adalah penghidap dyslexia!
Mereka berjaya dalam lapangan sendiri..

Apa-apa pun..Allah s.w.t itu Maha Pemurah pada semua makhluknya sama ada beriman atau tidak..jika Dia tarik disitu..Dia akan beri disini..

Jom belajar bersyukur..=)

5 comments:

hazwanali said...

nk tgk gak..

INTAN MASYITAH RUMLI said...

bole2..

abangfaizul said...

sebagai bakal guru, saya agak suka isu ini... my nephew pun mempunyai dyslexic. he likes to paint, but his parents never know about this term. dyslexics need help and attention. they need extra care and we can never ever condemn them, due to their weaknesses in studies (in cognitive aspect, especially). teachers in school nowadays should be completed with skills to face these kind of children. they are special, though...

i watched this movie once and i agree that, this movie is so special (i hate romance movies)...

INTAN MASYITAH RUMLI said...

very contributive comment..thank you..

I'm quite interested to know more about this condition..its unfair to judge these children as stupid, lazy,unattentive..as we know, this is a genetic disorder, which runs in the family..right?

so,i think maybe you can explain to your both uncle and aunt that their child is one of the special gift from Allah s.w.t..maybe with the more appropriate way, extra love, and care..he will become an outstanding person as those, InsyaAllah..

I'd learnt..It's important to recognize and appreciate each person's strengths, whether they're in sports, drama, art, creative problem solving, or something else...as long as its not forbidden in Islam..

balkisomar said...

memang menarik.nak tengok lagi!!!