Sunday, August 09, 2009

Rutin baru..

Akhirnya, persoalan di mana aku bakal berkhidmat terjawab..setelah melapor diri di JKN Pulau Pinang minggu lepas, surat lapor diri ke hospital diberikan..

“Ok cik, sila lapor diri ke Hospital Pulau Pinang..” kata pegawai itu..

“Hospital Penang”? seperti tidak percaya..

Aku keluar..dan tiba-tiba masuk semula..

“Encik, kalau saya nak mintak tukar hospital boleh?” belum apa-apa aku dah bertanya pasal nak tukar hospital..

“Maaf cik..tak boleh..sebab sudah ditetapkan oleh Timbalan Pengarah..semua latihan siswazah akan dibuat di Penang Hospital..”

“O..macam tu..ok..terima kasih..” terpaksa pasrah..dalam hati membayangkan traffic di Pulau Pinang yang memang tidak pernah lancar..

Aku pasrah..segalanya Allah yang tentukan..rezeki aku di sana..khidmat aku diperlukan di sana..walaupun terpaksa bersusah-susah dulu..pasti punya hikmah..InsyaAllah..

Aku melapor diri ke hospital pada pukul 11.45pm..diteruskan dengan sesi orientasi..penerangan mengenai hospital..organisasi..dan kami dibenarkan pulang untuk menyelesaikan EPF..

Hari seterusnya, dengan terkebil-kebil kami terus memulakan kerja..diletakkan di bahagian farmasi pesakit luar, sangat menguji kecekapan dan ketangkasan..kerana segalanya harus pantas..berfikir juga mesti pantas..tiada masa untuk bersenang-senang..masa betul-betul dirasakan pantas berlalu..

Rasanya masih terlalu awal untuk membuat kesimpulan..masih banyak yang belum dilalui…masih banyak yang perlu aku belajar..apa yang pasti..tanggungjawab itu pasti sangat berat..berat jika tidak dijalankan seperti yang dikehendaki..berat untuk dijawab nanti…gerun..huhu..

Untuk sementara, aku berulang-alik ke tempat kerja..niat asal mahu menyewa rumah memandangkan tidak sanggup nak mengharung jalan yang memang akan sesak setiap hari..tapi, keadaan sekarang tidak mengizinkan untuk mencari rumah sewa..setiap hari, aku akan bertolak pada pukul 6.30 pg..dan sampai rumah lebih kurang pukul 7.15 malam..

Kepada yang membaca entry ini, mohon doakan Allah kuatkan hati dan berikan kesabaran kepada aku..

Luruskan hati dan betulkan niat..bekerja keranaNya..~amallullah~

Wallahua`lam..

3 comments:

samiza eshad said...

aku kna lapor diri kt komtar 14hb ni. aku doa sgt aku x dpt spital png memandangkn aku xde transport.
doakn aku..

INTAN MASYITAH RUMLI said...

kalo PRP pharmacist..semua akan ditempatkan di penang hospital menurut kata orang tu..

all the best

miza said...

aku bkn pharmacist tp nurse.
aku bdoa siang mlm x dpt png hosp.
tq n all the best for the on call..