Friday, July 31, 2009

Dont be a Litter Bug!


Aku agak tertarik dengan iklan radio yang satu nih..

“Nama saya Farhan. Saya berumur 8 tahun. Walaupun masih kecil, saya tahu bagaimana menjaga kebersihan. Contohnya, jika kita hendak membuang sampah ketika dalam kereta, kita hendaklah membuang melaui tingkap supaya tidak mengotorkan kereta. Tapi, di sekolah, cikgu saya kata, buang sampah merata-rata itu tidak bagus. Siapa yang betul? Adakah cikgu saya yang salah atau orang-orang itu yang betul?”

Reverse psychology yang membawa mesej tertentu..bagi yang waras, akan terasa mungkin ada yang kena dengan batang hidung sendiri jika benar menganggap perbuatan membuang sampah terutamanya ketika menaiki kenderaan itu SALAH!!

Kenapa ya?
Aku pun selalu sangat nampak..orang suka-suka hati je buang sampah dari kereta..annoying!paling teruk, aku pernah di belakang kereta ni yang tiba-tiba mencampak pampers budak!tin minuman!plastik!naik kereta besar, mewah..aku pasti semuanya educated..ada common sense yang perbuatan itu sangat tidak intellectual dan tidak bermoral..

Jika yang buat itu kanak-kanak..jangan salahkan dia..kerana mereka belajar dari sekeliling..dia melihat ibu..ayah..kakak..abang..semua buang sampah lelalui tingkap..jadi…dia pun akan buat perkara yang sama..
“Kan ayah kata..buang ikut tingkap..jangan simpan dalam kereta..takpe, nanti orang majlis perbandaran takde kerja pulak” kata seorang ayah dengan nada mendidik..

Secara relatifnya..kalau tetamu datang rumah korang..tiba-tiba dia buang sampah suka-suka hati dalam rumah korang..agak-agak korang marah tak?kalau tak marah pun, aku pasti korang akan melenting kat belakang..kan?

Dah tu, kenapa tak boleh kita praktiskan bila di luar?ini Bumi Allah s.w.t..Dia yang ciptakan bumi ni..segalanya hak Dia..kite hanya khalifah di bumi ni..dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan mentadbir dengan baik..jadi, kenapa nak buang sampah merata-rata pada tempat yang bukan hak kita?

“Al nazhofatu minal iman”..Kebersihan itu sebahagian dari iman..

“Telah nampak kerosakan di darat dan dilaut akibat perbuatan tangan manusia,supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)” (Surah ar-Rum [30]: 41).

Bagi aku, membuang sampah merata-rata tempat itu salah satu perbuatan jahiliah yang tersembunyi!

Wallahua`lam..

No comments: