Wednesday, July 23, 2008

Aku mahu pulang..




Alhamdulillah..dah final year pun..saat yang paling aku dan kawan-kawan tunggu..kitorang kalau berborak je..mesti ade je yang cakap..”Weh,tak sabar rase nak final year,nak keje cepat2..masuk hospital..gaduh2 ngan doktor..”..Emm,pejam celik dah habis pun 2 minggu semester pertama untuk final year ni..memang dah nampak semua orang terkejar-kejar wat keje masing-masing..ade yang dah start menangis proposal tak siap,kene reject,keje banyak gak,dah start ngan klinikal lagi..bla..bla semua tu tanggungjawab yang memang kene buat,dah name pun student..takdela seronok sgt pun bile dah jd senior ni..lagi sakit kepala..tp takpe,aku selalu doa..Allah berikan kekuatan dan kesabaran utk aku ngan kawan-kawan bertahan sampai habis semuanya..mohon Allah bagi kekuatan utk aku ikhlaskan diri utk wat semua menda yang kekadang memang menguji kesabaran..sbb kalo dah tak ikhlas,nampak sia-sia je ape yang kite wat ni..selalulah ingt..belajar tu jihad..semua tu amanah yang akan ditanya nanti..
Apa yang buat aku sedih..aku dah tak banyak masa nak cakap ngan mak..ngan abah..aku rasa mesti mak ngan abah aku kecik hati..aku dah jarang call dorang..paling tidak pun dulu,kalau macamane busy pun aku mesti tetap akan mesej walaupun sekali..tapi,2 minggu ni,aku macam dah lame sangat tak dengar suara mak ngan abah..tetiba semalam akak aku mesej..”Intan, busy sgt ke?Walau macamane busy pun,mesej la mak sekali sehari pun dah ok..kesian mak,selalu tanya..”..Huhu kenapa mak aku yang tak mesej atau call aku tanya aku..so,semalam aku call mak..Semalam memang aku serabut..tak tenang hati..tension..sebab byk sgt menda nak kena wat,semua ada dateline yang memang kena ikut..Alhamdulillah, bila dengar je suara mak,rasa macam semua masalah aku hilang..otak jadi lapang..aku tanye mak,kenapa mak tak call atau mesej aku..pastu mak cakap..”Sory la akak..akak kan banyak keja..mak tak mau la kacau..sian akak nak kena balas mesej mak plak nanti..banyak lagi keja akak nak kena wat..”Huhu laju je air mata aku time tu..aku terasa macam nak balik rumah time tu jugak..kenapa mak aku yang nak kena mintak maaf..sedangkan dia langsung tak salah..aku ni je yang macam jahat tk ingt kat dorang..alasan yang paling stereotype yang selalu anak-anak yang macam malas nak balik tgk mak ayah guna..”sibuk la mak..”Na`uzubillah..mintak-mintak aku dijauhkan dari perangai macam tu..saja aku nak kongsi ngan korang..jgn bila dah terhantuk baru nak tergadah..selagi kita ada kesempatan dan peluang yang Allah bagi ni..selalu la telefon dan tanya khabar mak ayah tu..ingtlah..mak ayah takde ganti..kalau dah takde yang tu..maka yatim piatu lah kita..janganla jadikan kesibukan dengan urusan dunia ni alasan utk kita lari dari tanggunggjawab sebagai anak..Biarlah org nak kate kite anak manja ke..tak reti nak berdikari ke..sikit2 mak..sikit2 ayah..lantaklah..sekarang dah kena ubah konsep pemikiran dan penerimaan..jangan dok sibuk nak kisah ape org nak fikir pasal kite..tp utamakan ape yg Allah fikir pasal kite..yang penting kite tau ape yang kite buat dan apa yang kita buat tu pastikan tidak melanggar apa yg Islam tetapkan..

No comments: