Friday, November 21, 2008

Debaran viva..

Hanya Allah yang tahu macam mana perasaan aku sekarang..menghitung hari sebelum viva..!bercampur-baur..antara takut..risau..tetapi kecenderungan hati nak menghabiskan segalanya secepat mungkin lebih mendominasi..tatkala menulis entry ini..aku berselang-seli mengedit slide untuk presentation nanti..walaupun presentation yang hanya memakan masa 15 minit itu..tapi,persediaan untuk menghadapinya bagaikan menuntut tumpuan 24 jam sehari..segala buku-buku dan bahan bacaan kegemaran aku dah letak ke tepi..semuanya bagi menumpukan perhatian pada viva yang satu ni..Ya Allah..hanya ketenangan fikiran dan kelapangan minda dan jiwa yang aku mohon sekarang..kerana kekalutan dan kegelisahan sudah pasti meyeliratkan situasi yang sudah sedia kala tersimpul..

Bagi mengurangkan kerisauan dan menyedapkan hati..aku selalu merecall nasihat seorang pensyarah..”You all jangan lah stress sangat..tak berbaloi nak stress untuk 10 markah..kalau nak kena bantai pun, time tu je..”jika mampu aku seselamba itu..bukan stress, tapi,berusaha memberikan yang terbaik..InsyaAllah..jika ada izinNya..

Puas dipujuk diri sendiri..buat apa nak takut Intan..present depan siapa pun..mereka semua manusia biasa..dan setiap manusia tidak ada yang sempurna..tapi..mereka-mereka manusia berIQ luar biasa..bagaikan Ensiklopedia bergerak..!



Apapun, segalanya belum berlaku..tetapi,kerisauan aku memang di tahap hampir-hampir maksima..Ya Allah..KAU permudahkanlah segalanya..entah kali ke berapa aku meminta padaNya..kerana tiada Dzat lain yang mampu menenangkan gundah-gulana aku..kerana KAU memahami semuanya tentang diri aku..lebih dari aku mengenal diri sendiri..

Entah bagaimana debaran dan keadaan di ‘sana’ nanti tatkala menunggu giliran untuk menerima buku amalan semasa di dunia..menghadapi HAKIM yang sebenar-benarnya..menjawab soalan-soalan yang bisa menggegar jiwa..!!apa yang pasti,keadaannya takkan sama..kerana di ‘sana’lah kita akan kekal selama-lamanya..

Ya Tuhan..KAU permudahkanlah segala urusan-urusan kami di dunia dan di akhirat sana..

Wallahua`lam..

No comments: