Sunday, November 16, 2008

Insafi Diri..

Seusai menghabiskan buku Haji Muda hasil tulisan Ridzuan Bakar..aku betul-betul terdiam dan berfikir sendirian..muhasabah diri sendiri..betapa jahilnya aku..terasa diri sendiri sangat hina dan kerdil disisiNya..buku ini sarat dengan pengajaran dan panduan asas mengerjakan haji..seingat aku,paling akhir aku belajar ilmu haji dan umrah secara bersungguh ialah semasa menuntut di sekolah menengah..masa belajar subjek Pendidikan Syariah Islamiah..mungkin apa yang aku fikir..aku lambat lagi nak pergi menunaikan haji..so, kalau belajar pun..nanti lupa..tapi, hakikatnya..aku silap..siapa aku nak menetapkan bila aku nak ke sana..aku jahil..sangat jahil tentang rukun Islam kelima ini..aku mengutuk diri sendiri..mencari hikmah tersembunyi..mungkin Allah nak sedarkan aku..kenapa perlu memilih ilmu mana yang nak belajar dulu..nak belajar kemudian..entah2 nanti yang nak belajar kemudian tu, tak sempat ke..yelah, kematian itu bila-bila saja boleh datang menjemput..segala yang penulis ni gambarkan dalam buku ni..ada jugak mengena batang hidung sendiri..Astagfirullahal`azim..aku memohon keampunan dariNya..

Apa yang aku khuatirkan..semangat dan istiqamah untuk mendalami ilmu ini hanya maksimum di waktu-waktu sekarang memandangkan sekarang adalah musim orang ke tanah suci..mengerjakan haji itu disifatkan sebagai ‘tarbiyah tahunan’..tetapi, biarlah mempelajari ilmu haji itu dijadikan sebagai sesuatu yang berterusan dan bersungguh..ibadah yang dilakukan dengan panduan ilmu adalah lebih baik berbanding kita beramal tanpa ilmu didada..jangan taqlid..tapi,kaji dan teliti sesuatu itu tanpa membabi buta menerima semuanya..semuanya demi mendapatkan keredhaan dariNya dan penghayatan dalam melakukan sesuatu amal itu adalah lebih berkesan..semoga Allah sentiasa menetapkan hati aku dan hati kita untuk sentiasa beristiqamah dalam agamaNya..bukan mengikut musim..salah satu pengajaran yang aku dapat dari buku ni..menunaikan haji itu adalah fardhu bagi yang berkemampuan..tiada dalil yang menetapkan bahawa menunaikan haji itu hanyalah bila dah mencapai umur-umur tertentu..

Maha Suci Tuhan yang menentukan segalanya..semoga Engkau membuka dan menetapkan hati-hati kami diatas jalan ini..semoga kami tergolong di kalangan mereka-mereka yang Engkau pilih untuk menjadi tetamuMu kelak..Engkau permudahkan segala urusan-urusan kami di dunia dan akhirat..semoga semua jemaah-jemaah haji tahun ini mendapat haji yang mabrur dan maqbul..Amiin..

Labbaikallahummalabbaik..labbaikala syarikala kalabbaik..innalhamda wanni`mata lakawalmul..laa syarikalak..

Wallahua`lam..

4 comments:

hamba Allah said...

Assalamualaikum w.b.t...
Alhamadulillah...
Mudah2an Allah permudahkan niat dan urusan kita dalam menjadi tetamuNYA...amin...
Mudah2an juga dapat package 2 in 1...jadi tetamu Allah n terus berjumpa dengan DIA..subhanallah...bestnye...YA ALLAH, hambaMU benar2 merinduiMU...ALLAH...I LOVE ALLAH!!

INTAN MASYITAH RUMLI said...

Waalaikumussalam w.b.t..
Amiin..terima kasih atas doa..sama-samalah kita beristiqamah dijalanNya..InsyaAllah..

Al-Ibrah said...

salam..

InsyaAllah..mudah2an dapat menyempurnakan rukun islam ke-5 ni..tinggal 1 je..lagi muda buat haji lagi elok kot..lagi banyak kekuatan..lg banyak amal boleh buat..everything proportional.. :)

INTAN MASYITAH RUMLI said...

Amiin..=)
Wallahua`lam..