Wednesday, January 07, 2009

Ayuh boikot..!

Entry ini lebih kepada untuk mengislahkan diri aku sendiri..takut jugak nak tulis entry ni..pasal isu boikot produk-produk Yahudi dan Amerika nih..sebab takut diri sendiri yang tak terbuat..tapi apabila difikirkan..terasa lagi gerun nak menjawab di sana nanti apabila ‘kewajipan’ menyampaikan dan mengingatkan sesuatu yang kita tahu hanya kerana takut dengan diri sendiri..aku jugak manusia biasa..realitinya, mungkin susah nak ubah sesuatu yang kita sudah biasa buat sekian lama..dan dalam konteks sekarang ni..nak boikot barang-barang dari pihak Yahudi dan Amerika nih..terutamanya produk-produk yang memang kita sudah sedia maklum..sudah sekian lama tersemat dalam diri antara kita..antara yang popular mestilah tabiat makan fastfood macam mcD..KFC..pizza..secret recipe..nikmat dunia! teruknya aku..selama ni aku sudah sedia maklum pasal ni..tapi, MasyaAllah..nafsu untuk mengecap kepuasan untuk kepentingan diri sendiri itu lebih mendominasi..Astaghfirullah..aku memohon keampunanmu Ya Allah..



Jadi, dengan penuh rasa rendah diri..di tahun baru ini..aku pun nak ajak korang yang membaca entry ni untuk kita sama-sama memboikot barang-barang dari Yahudi dan Amerika nih..jom kita sama-sama berjihad melawan nafsu diri sendiri yang memang susah nak kawal ni..mungkin ini salah satu cara kita nak membantu saudara-saudara Palestin kita yang teruk dizalimi..kita lantang bersuara, memprotes, mengutuk dan macam-macam bila Palestin kena serang..tapi pada masa yang sama kita menyokong diorang secara tidak langsung dengan terus menggunakan produk-produk itu..semoga Allah mengampunkan segala ketelanjuran kita..dah berapa banyakla yang kita sumbangkan untuk Yahudi terus menzalimi rakyat-rakyat Palestin ni..Ya Allah..ampunkan kami..

Berita pemboikotan barangan Israel dan US ini telah lama diperjuangkan oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi dan oleh para ulama Islam yang lain, dan hal ini telah mula disebut dan didengari kembali sejak kebelakangan ini..dan alhamdulillah Malaysia juga sudah nampak mahu mengambil bahagian dalam isu sebegini..semoga kita terus diberi kekuatan untuk terus menyokong rakyat-rakyat Palestine..


Aku merenung tanpa kata..hanya doa penguat jiwa..

Siapa kita?

aku yang sering alpa,
nasihatkan aku sentiasa..
~intan masyitah~

Wallahua`lam..

No comments: