Saturday, January 10, 2009

The Kite Runner..


"For you, a thousand times over."
Dialog ini diungkapkan Hassan kepada Amir sewaktu zaman kanak-kanak mereka ketika Hassan berlari untuk mendapatkan layang-layang untuk diberikan kepada Amir..

Filem ini adalah filem berbentuk fiksyen dari Afghanistan..dua watak utama dalam kisah ini adalah Hassan dan Amir..Amir ialah seorang budak lelaki daripada etnik Pashtun manakala Hassan ialah anak kepada orang gaji mereka, Ali daripada suku Hazara...kedua-dua mereka begitu gemar dan mahir bermain layang-layang..keseluruhan filem ini banyak menekankan tentang persahabatan Amir dan Hassan..bagaimana tingginya pengorbanan Hassan sebagai seorang kawan kepada Amir yang sanggup melakukan apa sahaja demi Amir..’apa sahaja’..!



Ternyata, persahabatan yang ditunjukkan oleh Hassan tidak begitu dihargai oleh Amir..malahan Amir berasa cemburu kepada Hassan yang juga turut disayangi oleh bapa Amir kerana bersifat lebih ‘manly’ berbanding Amir..Hassan adalah pelindung Amir ketika dia dibuli..salah satunya ketika Amir dibuli oleh Assef, salah satu watak antagonist dalam filem ni..perasaan cemburu Amir semakin memuncak sehingga dia sanggup memfitnah Hassan dengan menuduhnya mencuri jam pemberian ayahnya..betapa baik hati Hassan, dia sanggup mengaku perkara tersebut walaupun dia tidak melakukannya..akhirnya, Hassan dan ayahnya meninggalkan rumah Amir..dan itu adalah pertemuan akhir mereka berdua..pemergian Hassan melegakan Amir..kerana dia tidak perlu risau akan kasih sayang ayahnya akan terus dikongsi dengan Hassan..tetapi, dia terus terperangkap dengan perasaan serba salah..dan sentiasa dibayangi kenangan-kenangan bersama Hassan..

Lima tahun kemudian, tentera Soviet Russia telah menceroboh Afghanistan..maka Amir dan bapanya terpaksa meninggalkan Afghanistan dan mereka menuju ke Peshawar, Pakistan..dan kemudian ke Fremont, California..kehidupan mereka diteruskan di sana..ayah Amir bekerja di stesen gas, dan setiap hujung minggu mereka akan menjual barang-barang terpakai di ‘flea market’ untuk mendapatkan perbelanjaan tambahan..di sana Amir bertemu dengan Soraya Taheri, yang berjaya memikat hati Amir..dan akhirnya mereka dinikahkan..sebelum mereka berkahwin, ayah Amir telah didiagnos menghidapi sejenis kanser ..dan setelah beberapa hari mereka berkahwin ayah Amir meninggal dunia kerana penyakit tersebut..perkahwinan Amir dan Soraya tidak memungkinkan mereka untuk mendapatkan zuriat sendiri…dan pada suatu hari..Amir telah mendapat panggilan daripada Rahim Khan,seorang kawan baik kepada ayah Amir..



"there is a way to be good again."..Rahim Khan meminta Amir untuk pulang ke Pakistan kerana dia juga sedang sakit dan dia berhasrat menceritakan sesuatu kepada Amir sebelum dia meninggal..maka, Amir pulang ke pakistan dan bertemu dengan Rahim Khan..hasil pertemuan tersebut, Amir mendapat tahu bahawa Hassan itu adalah saudaranya..Hassan bukan anak kepada Ali tetapi adalah anak kepada ayahnya!dan yang menyedihkan..Hassan telah mati sebelum terlebih dahulu mereka kembali bertemu..tanggungjawab Amir bermula apabila dia dikehendaki pergi ke Afghanistan untuk menyelamatkan Sohrab, anak kepada arwah Hassan di sana..

Dan..Amir pulang ke Afghanistan untuk menyelamatkan Sohrab di rumah anak-anak yatim di sana..sesampai di sana, Amir terpaksa mengenakan misai dan janggut palsu suapaya menyerupai orang-orang Taliban untuk mengelakkan kesangsian daripada puak-puak Taliban yang menguasai Kabul ketika itu..malangnya, lawatan Amir ke rumah anak-anak yatim tidak menjumpai Sohrab seperti yang diberitahu oleh Rahim Khan..Sohrab telah di’beli’ oleh seseorang..Amir berang..!dia merasakan pemilik rumah anak yatim itu pentingkan diri sendiri dan mengaut keuntungan dengan menjual kanak-kanak di situ..namun, sangkaannya meleset..hakikatnya, duit itu digunakan untuk membeli makanan kepada kanak-kanak disitu..pemilik rumah anak-anak yatim itu menyuruh Amir menghadiri perlawanan bola sepak jika mahu berjumpa dengan lelaki yang telah membeli Sohrab..

Amir berjaya mengatur pertemuan dengan lelaki yang dimaksudkan..tetapi, pada hari yang dijanjikan, lelaki yang lain yang datang bertemu Amir..lelaki tersebut bertanya mengenai Ali, Baba (bapa Amir) dan Hassan..dia memperkenalkan diri sebagai Assef, musuh Amir semasa zaman kanak-kanaknya..ternyata, misai dan janggut palsu yang dipakai oleh Amir tidak menghalang Assef untuk mengecamnya sejak dari hari perlawanan tempoh hari lagi..ternyata, Sohrab telah dilayan seperti kanak-kanak perempuan dengan tujuan untuk mereka berseronok apabila Sohrab dipakaikan pakaian perempuan dan diminta menari untuk menghiburkan mereka..(lebih mudah, sexually assaulted)..dan penari yang memakai pakaian tarian perempuan ini dikenali sebagai bacchá..atau dancing boy..Amir meminta mahu membawa Sohrab pulang bersamanya ke Amerika..dan ini menyebabkan Assef bertindak kasar memukul Amir dengan teruk..Sohrab menyelamatkan keadaan dengan melastik tepat ke muka Assef dengan menggunakan lastiknya..kemudian, mereka berdua berlari keluar dari tempat tersebut dan akhirnya mereka berjaya lolos dari Kabul dengan bantuan seorang pemandu pelancong bernama Farid..

Justeru itu, Amir membawa Sohrab pulang ke Amerika..dia berhasrat untuk menjadikan Sohrab sebagai anak angkatnya memandangkan dia dan isterinya tidak dikurniakan anak..sesampai di Amerika, Sohrab agak dingin dengan Soraya, isteri kepada Amir..dia memerlukan masa untuk menerima Soraya kata Amir..Sohrab terus berdiam diri sehingga pada suatu hari..Amir mengajak Sohrab untuk bermain layang-layang..Amir mengambil kesempatan untuk mengambil hati Sohrab dengan menceritakan kepada Sohrab tentang ayahnya, Hasaan..dia menggambarkan kehebatan Hassan ketika bermain layang-layang pada waktu dulu sehingga dicemburui oleh kanak-kanak lain..Sohrab akhirnya mula menunjukkan minat untuk berinteraksi dengan Amir..semasa Amir berlari untuk mendapatkan layang-layang untuk Sohrab..dia kembali menyebut.. "For you, “a thousand times over." ..itu pengakhirannya..

Filem ini diadaptasi dari novel pertama hasil tulisan Khalid Hosseini..banyak isu dan mesej di sebalik jalan cerita filem ini..aku bukan pengkritik filem professional, ini sekadar pandangan dan huraian peribadi aku..mungkin banyak yang aku terlepas pandang terutamanya filem ini adalah sebuah filem Afghanistan..banyak yang ditonjolkan terutamanya dari segi sejarah Afghanistan itu sendiri..dan apa yang pasti, ini sebuah filem bertemakan persahabatan sejati..sanggup berkorban apa sahaja untuk kawan yang tersayang..aku berkira-kira..ada ke kawan sebaik dan seikhlas itu..?entahlah..tambah-tambah di zaman sekarang apabila kemewahan dunia lebih menjadi keutamaan..filem ini juga menonjolka amalan songsang rakyat Afghanistan seperti minum arak..berzina..berseronok..walaupun mereka bergelar Muslim..di samping itu, turut ditekankan perhubungan yang erat antara seorang anak dan ayahnya di mana seorang sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan dan kebahagiaan seorang anak..

Ini hanya sebuah filem..untuk mengetahui apa yang aku maksudkan dengan 'apa sahaja' seperti di atas tu, tontonlah filem ini..atau baca saja novelnya..

4 comments:

irshadian said...

menarik, aku dah baca dlm blog penulisnya.

sungguh tak sabar nak baca.

INTAN MASYITAH RUMLI said...

looking forward nak bc the splendid sun plak..cerita fiksyen mcm ni menarik jugak ek..amal, if u wish to have the book ASAP, ak bole pos..just say it..ni serious offer..

amal said...

how many times should i repeat, thanks so much, mei or jun still not long to go

INTAN MASYITAH RUMLI said...

ok2..tk tnya dah..kalau panjang umur kan..mmg la mei jun tu tk pnjang..tp siapa berani jamin kita akan hidup sampai bila..emm..