Wednesday, May 20, 2009

Jiranku sayang..

Pagi-pagi lagi kami sekeluarga dikejutkan dengan bunyi jeritan entah dari jiran yang mana..tiba-tiba saja suaranya yang kuat dan semacam orang hilang pedoman memecah keheningan pagi..Astagfirulahala'zim..kenapa lagi..?tidakkah pernah terfikir suaramu yang kuat dan nyaring itu sangat mengganggu jiran-jiran?sebenarnya kami sangat lama bersabar..dan kadang-kadang kesabaran itu ada batasnya.."noise pollution"!

Dan hasil jeritan dan makiannya yang memang sangat jelas itu..menyebabkan kami adik-beradik yang sudah lama 'hidup' dengan karenah itu kekadang bercakap sesama sendiri..

"Tolonglah..bising..tak malu ke?"
"Tak reti nak respect jiran la dia nih.."

Itu kan..sudah mengumpat! Astagfirullahala'zim..

Mungkin kerana kami masih anak-anak ini, sabarnya kurang berbanding mak dan abah kami..abah aku paling cool..seingat aku..abah tidak pernah membuat ulasan sendiri..abah hanya senyum mendengar dialog-dialog 'drama' tersebut..sambil menggeleng..

Kekadang aku dengar yang dimaki adalah cucunya..seorang kanak-kanak lelaki yang hanya berusia 4 tahun!dimarah kerana tidak mahu tido..dengan suara yang sangat menakutkan...aku yang mendengar ni pun ngeri..apatah lagi budak itu..entahla..mungkin aku belum jadi ibu atau nenek..tapi, aku tidak rasa dengan menengking dan memukul tanpa sebab yang munasabah itu adalah cara didikan yang terbaik..kerana kanak-kanak..psychology mereka lebih memerlukan pendekatan secara lemah-lembut dari penjaganya..

Aku pernah bertanya mak.."Mak, kenapa dia suka marah-marah cucu dia ek..budak tu bukan faham pe pun..nak maki-maki macam tu..kesian la.."

Contohilah Rasulullah s.a.w..Baginda seorang yang sangat penyayang kepada semua orang..sangat sayang kepada cucu-cucunya, Hasan dan Husin..satu ketika Baginda sedang sujud, cucunya telah naik ke belakang Baginda..dan Baginda terus sujud dengan sangat lama sehingga cucunya itu turun dari belakang Baginda..

"Sayangilah untuk disayangi"..

Hormati jiran-jiranmu dan ketahuilah hak-hak mereka ke atasmu..nescaya hidup kita akan aman,,InsyaAllah..

Wallahua'lam..

2 comments:

irshadian said...

kalau dah besa, dia tak nampak di mana cacat celanya..tapi aku rasa mostly utara nampak macam kasar sikit nada dan intonasinya..apa pun sampai bab maki tu, adalah sifat ihsan yang perlu dipupuk bersama kebersihan jiwa.

kat pasar malam kat kampung ni pun ada mak dia marah depan aku, dia kata kat anak dia "lembap la hang ni" dengan suara menengking pada seorang budak sekolah rendah...

INTAN MASYITAH RUMLI said...

ntahla..I couldn't accept this kind of thing yang sesetengah orang anggap a 'norm'..

bukan nak action..tapi, kat mana positifnya kalau bercakap menengking-nengking?