Saturday, July 18, 2009

Reminisce


Semenjak kakak aku keluar hospital..ramai yang bertandang ke rumah..melawat kakaklah..boleh kata hari-hari ada orang datang..dan tugas aku..satu-satunya anak dara yang masih melepak santai di rumah..tentulah buat air kat tetamu..kekadang malas nak keluar jumpa tetamu..sebab, pertamanya, aku bukan kenal orang sangat..dan keduanya, aku memang tidak pandai nak berborak mesra dengan orang..setakat bersalam-salam pandailah..

Ada sekali, aku duduk je dalam bilik..terasa tak nak keluar bilik dan berjumpa tetamu-tetamu itu..nasib baik aku dah buat air..jadinya, mak hanya perlu hidangkan je..
“tolong ye mak..akak segan nak keluar..tak kenal pun sape tu..”aku sms mak dari dalam bilik..

Mak membalas..
“Keluar la..sembang2..ni ada orang tanya ni”

Perlu ke?sapekah?tak kenal pun..haha..camne nak kenal, keluar bilik pun tak..

Demi mak, aku terpaksa keluar..meramahkan diri..bersalam dan bersalam..menghidangkan air..
“Makcik, minumlah..” err, harap2 betul aku berbahasa..

“Makcik?Ni mak ngah hang lah..tak kenai ka??”
“Err, maaf, minum mak ngah..”


Sejak bila dia jadi mak ngah aku ni?aku duduk2 saja..diam..dengar orang bersembang..
“Ni anak yang mana?tak pernah tengok pun..” ‘mak ngah’ itu bertanya pada mak..
Ni yang no 4...baru habis belajaq di KL..tunggu nak masuk keja la tu..” jawab mak.
“Ooo..yang kecik2 dulu dok kawan dengan anak kak tu ka?”katanya..

“Mak, sapa tu?mak ngah mana?anak dia?”aku bertanya..

“Takkan tak ingat..jiran kita dulu la..dah lama dia pindah..anak dia dah keja dah pun..dia engineer di Sarawak..tak ingat?”

“Entah..lupa dah..”

Tapi,aku macam ingat..Oh, budak tu..tiba-tiba kenangan lalu menjelma..cerita 15 tahun lalu..Erm..zaman kekanak!

4 comments:

hanszzz said...

oit..sms ngn mak ehh dr dlm bilik... mak ko suh kua la jumpa2 snang org n risik jap lagi..nape ngn akak ko???

INTAN MASYITAH RUMLI said...

haha..risik??kelakar..
akak aku operate jantung..tukar injab n replace root aorta..
baru sebulan lebih..

shakila said...

emm..intan "mak ngah" tumcm berkenan je...hehehe..ape2 jgn luoe jemput ye..=)

INTAN MASYITAH RUMLI said...

haha..kak kila..mane ade..jiran lame la..