Monday, September 08, 2008

Ada apa dengan buku???!!

Alhamdulillah..Sekarang aku dah ade lebih kurang hampir 100 buah buku-buku bukan akademik dalam koleksi peribadi yang paling aku sayang..sebenarnya lagi banyak..tapi banyak gak yang misplace..ade yang org pinjam..pastu tak pulangkan..tapi,takpe..aku halalkan..sebab ilmu ni untuk dikongsi..boleh je kalau nak pinjam-pinjam ke..itu satu kepuasan bagi aku..sharing is caring haha..by the way..aku memang suke membaca..kekadang tahap obsess..boleh jadi ignore orang sekeliling kalau dah dapat buku yang best dan ‘berisi’..seronok membaca ni..banyak benda bole tau..banyak benda baru yang aku belajar dari setiap buku..dari setiap penulis..semua material aku baca..kecuali novel-novel cinta fantasi yang membawa kepada angan-angan tu..tak minat..sastera melayu pun minat..ade seorang kawan aku komen..”Ko mesti jiwang sebab minat baca buku-buku sastera”..tergelak aku dengar..aku kate..”Ye ke..biase je..sastera tu indah..bahasanye lembut dan tersusun..tak direct..tapi penuh makna..”..terdiam dy..hehe..ade yang pelik bile aku kate aku minat bace buku motivasi..dy kate kalau baca banyak pn..diri sendiri adalah motivasi terbaik..aku ada pendapat sendiri kenapa aku suka membaca..dan semestinya aku tak kate buku itu adalah motivasi terbaik!!
Jawapan paling tepat..Allah s.w.t adalah motivasi terbaik dan utama kita..jangan jadikan sumber-sumber lain termasuk buku ke..sebagai rujukan utama selain kembali kepada Allah dan Al-Quran dan As-Sunnah..aku membaca of course la sebab aku tak tahu banyak benda..banyak ilmu yang aku tak boleh dapat dari kuliah-kuliah lecturer dekat universiti..kalau kat u..ilmunya merangkumi ilmu-ilmu farmasi semestinya..tapi, dari segi ilmu-ilmu lain..kat mana lagi nak belajar..prinsip aku..mencari ilmu sepanjang hayat…Seperti sabda Rasulullah s.a.w..
“Tolabal i`lmu faridoh a`la kulli muslimin wa muslimat..”
(menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas orang-orang Islam baik lelaki mahupun perempuan)

Aku mengaku..masa sekarang aku memang kurang berkesempatan nak bagi full commitment pegi ke kuliah-kuliah agama ke..kuliah tafsir..majlis-majlis ilmu..mungkin kerana faktor masa yang mendesak dan terhad..jadinya,aku rasa membaca buku itu jalan yang terbaik untuk belajar sesuatu…Alhamdulillah, hampir semua hal-hal menguruskan kehidupan, pemikiran, setiap sudut ruang gerak geri kita, soal hukum-hakam, halal haram, setiap karakter-karakter manusia pilihan yang boleh dijadikan teladan dan ikutan (para nabi, para wali, para ulama`), orang-orang yang berjaya, orang-orang yg gagal tetapi tabah dan tidak mengenal putus asa, dan bermacam-macam hal..semuanya mudah didapati..membaca pun salah satu ubat hati..dengan syarat..pilihlah material-material yg berfaedah dan “berisi”..tak rugi banyak membaca..sebab ilmu itu sangat penting..ape yang penting, salah satu faedahnya..bila membaca ni..lagi banyak membaca..lagi banyak kita sedar yang kita ni sangat-sangat kerdil..sangat-sangat lemah dan hina..sekurang-kurangnya mungkin kita dapat bermuhasabah diri tentang hakikat penciptaan kita sebagai manusia ni..apa ertinya kita hidup..untuk apa..apa erti Allah cipta kita di dunia ni..siapa kita??Apa erti kita menganut Islam..at least kalau kita membaca, kita tahu apa masalah masyarakat sekeliling..apa peranan kita sebagai saudara seIslam..Allah..sangat banyak kalau nak sebut satu persatu..
Apepun, tujuan aku menulis pasal menda ni, bukan tujuan nak bangga diri atau apa..sekadar berkongsi rasa dan buah fikiran aku..mungkin ini salah satu sumbangan yang mampu aku buat..tapi, jangan terlalu taksub pulak sampai asyik baca buku je sampai ignore pulak keje2 lain..dalam ape2 pun, jangan kite melampaui batas..banyakkanlah membaca Al-Quran dan hayati terjemahannya..itu adalah sebaik-baiknya.. jom kita renung2kan dan hayati terjemahan surah Al-A`laq (ayat 1-5) ni..

“Bacalah, bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan, yang telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmu yang Maha Mulia, yang mengajarkan kepada manusia dengan perantaraan qalam (tulisan;al-Quran), mengajarkan kepada manusia apa sahaja yang belum diketahuinya..”


p/s : try baca buku "Demi Masa" oleh Haji Abu Hassan Morad.."Haruskah Melayu terus bertongkat untuk meneruskan cabaran masa depan..atau harus ditongkatkan agar sedar daripada alpa yang panjang?"..mana satu pilihan kita?? (",)

Wallahua`lam..

No comments: