Wednesday, September 10, 2008

untitleD..

Minggu ni attachment kat hospital macam biase..Selasa dan Rabu..minggu ni giliran group aku pulak kat in-patient department..sangat seronok..memang banyak yg kitorng belajar..rasenye the core of a hospital tu..memang kat in-patient department kot..pengalaman 1st day..kitorng kena wat bedside counseling..ni ..bedside counseling ni maknenye kena g ward, antar discharge medicines then bagi kaunseling kat pesakit macamane nak gune ubat tu, bila nak makan, kalau ade yg kena inject insulin, bgtahu dy macamane nak gune injector tu..banyak g lah..aku org last yg kena counsel patient kat situ..at first macam tak nak sebab tak confident..tu la..said is easier than done!!memula kitorng ke nephro ward..bile masuk..Allah..sebak pulak tgk pesakit-pesakit kat situ yg memang majority orang-orang tua..kesian sangat..ade yg tengah hemodialysis..ade yg macam mengerang maybe sebab sakit..ade yg tido terlantar..macam-macam gaya..memang agak menginsafkan aku..terkejut bile tgk dyrng punye stok ubat berkotak-kotak..sangat banyak dan jangan ingat kita yg muda-muda ni tak leh dapat sakit2 kronik macam tu..jadinya, hargailah kesihatan kita selagi belum sakit mane2 ni..kalau Allah dah tarik mane2 nikmat kesihatan tu..memang kena depend ngan ubat je la..masa kat nephro ward tu aku tak counsel mane2 patient sebab sibuk dok observe patient kat situ..hehe..

Then, kitorng ke VIP ward..disebabkan aku belum counsel sape2..tetibe kat ward VIP tu..Ms Pharmacist tu suruh aku pulak g counseling patient tu..ingt dah terlepas..nape aku pengecut semacam ek hari tu??ntahla..sebab dah disuruh..aku try la jugak..alamak, bile dah name VIP ward tu..org2 yg kat dalam tu pn memang VIP lah..patient yg aku kena counsel tu pn memang educated!!aku ingt list drugs dy..perindopril(conversyl), aspirin, omeprazole, glicazide, lovastatin, regular dan NPH insulin, cefuroxime..memang nampak simple..tp bile dah kat situ..Tuhan je yang tahu..macamane nervous n berpeluhnye aku walaupun ward tu fully air-cond..lagi bertambah kalut bile aku perasan patient ni memang jenis yg suke membaca magazine kesihatan..hoho..byk dy tahu nih.. sesi kaunseling bermula.. Bismillahirrahmaanirrahim..aku pn merapu2 cakap..hehe..ok je..ade jugak yg encik ni betulkan aku sebab dy memang biase amek Conversyl tu..malu pulak rase..then, dy siap tnye mechanism of actions glicazide..Alhamdulillah aku ingt jugak.. thanks groupmates aku yg tlg2 time tu..ye la, dyrng ade yg kena counsel pasal cara nak amek PCM je..patient VIP ni ade gak tnye pasal kenapa statin drug ni buat dy sakit2 badan..pharmacist tu kate memang tk leh nak elak..itu memang side effect ubat tu..maknanya..benefits outweigh the undesired effects..nasib baik Humapen takde time tu, kalau tak menggelabah lagi aku nak kena demo cmne nak gune Humapen plak..apepun, sangat seronok..kitorng betul2 belajar..

2nd day..kitorng dapat chance jadi ward supply pharmacist..kitorng kena screen PS, then, isi trolley ubat utk surgical ward..memang kelakar..ade yg cari ubat tk jumpe..tersilap dosage..baru buat PS yg simple, tp gempak n havoc satu pharmacy department ngn suara ktrng..sangat2 buat aku sedar..belajar betul2 sebelum keje..sebab everything yg aku bakal buat, semuanya melibatkan nyawa org..kite dah diberi kepercayaan dan amanah..jgn sia2kan..kalau tersalah langkah..pesakit yg tanggung risiko..ade satu mende yg ktrng akan ingt sampai bila2..Metronidazole tu bukan antifungal!!!!sebenarnya antibiotic..memang selama ni aku ingt antifungal sebab azole group..actually bukan, salah konsep rupenye aku..kitorng abes awal 2nd day tu..kul 12..terus tekad nak balik UiTM sendiri ngan teksi..dapat pulak uncle teksi yg kaki berborak..sepanjang jalan ke Shah Alam kitorng borak2 ngn dy..uncle tu ajar kitorng berbahasa..uncle tu fasih berbahasa Melayu, Inggeris, Mandarin, Hakka, Kantonis, Tamil, Benggali, loghat Kelantan, Siam ckit2, Jepun skit2,macam2 la..seronok dgr dy membebel..n jugak menimbulkan minat nak belajar bahasa2 lain esp Mandarin ke..bukan ape..nanti dah keje akan gune..sebab tu masa bed side counseling bile ade patient yg Chinese yg agak berumur, pharmacist tu yg buat..sebab patient tu tk paham B.Malaysia..rugi jugak sebab tk paham ape mende dyrng cakap..belajar bahasa pn kire ilmu jugak..tk rugi belajar..sebab akan gune..boleh elak dari kena tipu dgn bangsa lain..dan yg penting kite Malaysian mesti international..boleh berbahasa-bahasi..insya`Allah kalau ade peluang dan kesempatan kenapa tidak..

No comments: