Sunday, July 26, 2009

Ataturk:Pengkhianat dunia Islam..


Sebenarnya buku ini telah lama aku beli..tapi, belum pernah dihadam.. kerana faktor masa dan kesibukan belajar ketika itu kononnya, buku berbentuk sejarah dan fakta ini agak kurang aku baca..Turki Negara Dua Wajah-Pengkhianatan Ataturk Terhadap Dunia Islam..oleh Dr Abdullah Azzam..buku yang berbentuk fakta, namun masih menarik dan tidak membosankan untuk dibaca terutamanya jika kalian mahu mengetahui bagaimana Turki di bawah pemerintahan Mustafa Kemal Ataturk yang sangat kejam itu..dan mengapakah Turki itu dikatakan ‘negara dua wajah’..

Kandungan buku ini menyentuh bagaimana Mustafa Kemal Ataturk berjaya menghapuskan sistem khalifah di Turki. Terus terang aku katakan, sebelum aku membaca buku ini aku hanya mengetahui bahawa Mustafa Kemal Ataturk adalah pengkhianat negara Turki, tetapi sejauh mana saya mengetahui perkara ini, sangat terbatas. Setelah berjaya hampir menghabiskan bacaan, baru aku fahami sedikit sebanyak kisah kejatuhan Khilafah Utmaniah.

Kejatuhan Khilafah Uthmaniah adalah berpunca daripada pengkhianatan Mustafa Kemal Ataturk. Namun, disebalik pengkhianatannya, pasti ada yang membantu menjayakan agenda kemusnahan pemerintahan Islam tersebut. Tidak lain dan tidak bukan adalah yahudi dan negara Barat. Untuk pengetahuan yang membaca, sebenarnya pihak yahudi dan barat yang berperanan besar merancang kemusnahan empayar Islam tersebut kerana mereka menggeruni kekuasaannya pada ketika itu dan mereka mempunyi agenda lain antaranya untuk menakluki bumi Palestin.

Sejarah telah menyatakan bahawa empayar ini pernah merangkumi tiga benua pada zaman keagungannya. Namun segalanya telah berakhir apabila Mustafa Kemal Ataturk telah berjaya menjadikan dirinya pemimpin negara turki dan sekaligus mengistiharkan kelahiran republik Turki.

Pemerintahan Kamal Ataturk telah menukarkan Turki menjadi sebuah negara yang mengamalkan ideologi sekular..sedikit demi sedikit, pemerintahan Islam yang diamalkan sewaktu pemerintahan kerajaan Uthmaniah telah digantikan dengan pemerintahan undang-undang Barat..undang-undang Syariah dihapuskan, azan yang memang dalam Bahasa Arab juga telah ditukarkan menjadi azan dalam Bahasa Turki, malahan Al-Quran juga diterjemah ke dalam Bahasa Turki..

Dan banyak lagi...!

Bagi aku, buku ini agak 'berat'..tapi, bahasanya mudah difahami..dan jika kalian yang baru hendak membaca tentang sejarah Turki juga InsyaAllah dapat memahami dan mendapat gambaran kasar mengenai negara Turki..

p/s :Aku mencadangkan kalian membaca buku Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Konstantinople..

Konstantinople=Istanbul


Wallahua`lam..

3 comments:

Anonymous said...

intan,lupe nk bgtau..buku2 palestin ade la..yg dr jim..haritu ak nmpk mak ak kuarkn nak bg adek bwk g skolah jual sempena hari palestin die..
ewa.

INTAN MASYITAH RUMLI said...

yeke??yg paling baru ape ye tajuknye?sebab dulu aku beli di bookfair..org tu kate tu paling latest dari JIM..kot ade yg latest g..

susah la nak cari kat kedai buku biase buku2 JIM ni..

nak order direct dari JIM leh kan??

Anonymous said...

bleh je order direct..buku ape eh yg ko dah ade? aku ni tatau sgt buku pe yg tbaru..nnt aku cek blk buku2 tu k