Monday, October 06, 2008

Get well soon tok wan!!

“Akak, tok wan masuk hospital..mak baru nak g tgk cmna..”

Mesej ringkas mak aku semalam. Belum sempat bertanya lanjut, sesungguhnya aku memang brittle..terus berlinang air mata..dalam fikiran aku hanya ingat tok wan..macam-macam soalan berputar ligat dalam kepala..kenapa tok wan masuk hospital? Bila? Teruk ke? Ahh..nak balik!! Aku terus dail number mak..tak angkat..number abah..jugak menghampakan..aku mesej kakak2 aku..sorang pun tak berjawab..mane pegi semua orang??Ape yang jadi sebenarnya?Diorang tak ingat ke aku kat sini?Terkontang-kanting sensorang dengan penuh tanda tanya..Ya Allah..kuatkan hati aku untuk menerima segala ketentuanMu..

Setelah berpuluh-puluh call dan mesej..baru la mak aku reply..mak cakap tokwan mengadu cirit-birit masa hari raya kedua..bile dah banyak kali keluar masuk toilet..kesannya..dehydrate..tp itu diagnosis sendiri..bukan dari doktor yang bertauliah..sebabnya doktor masih dalam mood cuti raya..esok baru tahu apa sebenarnya sakit tok wan..Aku salahkan diri sendiri!!sebelum balik kampung mak sebelum raya hari tu..mak njang cakap tok wan demam..tak larat..so, tok wan tak puasa hari tu..sempat aku jenguk tok wan sekejap..masa nak bertolak balik ke Pahang tu..kitorang adik-beradik pegi rumah dia..niatnya nak beraya ngan tok wan..tapi, masalah pendengaran tok wan buat mesej sebenar tak sampai..tok wan ingat kitorang nak keluar jalan-jalan je..sedaya mungkin aku cakap..”Wan, kami dah nak balik Pahang..”tapi tok wan nampak blurr bile kitorang salam ngan dia..jangkaan aku tepat..tok wan memang tak expect kitorang nak balik Pahang..

Memang menjadi kebiasaan pagi-pagi raya tok wan akan singgah rumah aku sebelum pegi sembahyang raya..tok wan akan bagi duit raya kat kitorang adik-beradik..memang terbalik..sepatutnya kitorang yang pegi rumah tok wan dulu..tapi itulah tok wan..sebelum kitorang pegi dia yang datang dulu.. dan yang sedihnya..memang tok wan pegi rumah aku pagi raya tu..tapi..kitorang takde..memang terasa janggal beraya tanpa tok wan kat Pahang..selalu yang memeriahkan keadaan..tok wan..yang suka makan..tok wan..yang banyak bersembang..tok wan..emmm..aku masih menunggu dengan penuh sabar apa doktor nak cakap..apepun, doa aku, tok wan baik-baik je..alhamdulillah tok wan dikurniakan anak-anak yang baik..mak kata semalam anak-anak dia semua ada kat hospital..Wallahua`lam..

No comments: