Thursday, October 09, 2008

Kita kan KAWAN..

Banyak yang aku belajar minggu ni..belajar dalam erti kata menilai keperibadian seseorang tu jangan hanya pada luaran..sebab memang penilaian luaran tu tidak semua yang betul.. memang susah nak puaskan hati semua orang..entah, bila difikirkan..kenapa perasaan hasad dengki dan tidak puas hati tu boleh wujud sesama kita yang dalam satu kapal..semuanya menuju ke satu destinasi yang sama..kenapa boleh terfikir nak menjatuhkan orang lain..sedangkan hal diri sendiri tidak terjaga..kenapa perlu gelisah dan cemburu dengan apa yang orang ada..tapi tak pernah nak bersyukur dengan apa yang kita ada..mungkin memang sikap manusia..tidak mudah puas hati tengok orang lain di atas..mungkin itu salah satu sebab kenapa kita susah nak maju ke depan..sebab kejayaan orang lain seolah-olah ‘membunuh’ ..!

Betul-betul menghairankan..disaat-saat sekarang..dikala tekanan yang bertimpa-timpa..keja yang menggila..segalanya adalah tanggungjawab..tapi, masih ada segelintir yang lebih suka mengambil sikap tak puas hati dengan kejayaan orang lain…hasad dengki..cemburu..bukan ke sepatutnya kita meraikan kejayaan sesama kita.. ?saling memberikan semangat dan galakan untuk lebih maju ?sesungguhnya ini adalah dugaan dari Allah..bagi menguji sejauh mana kesabaran dan toleransi kita sesama manusia..jagalah hubungan sesama manusia (hablulminannas)..kerana kita sesama Islam..kalau saling mendengki dan nak menjatuhkan..sampai bila ??kembalilah pada ajaran agama..sesungguhnya Islam itu agama yang syumul..segalanya diajar..buang yang keruh..ambil yang jernih..hidup ni terlalu singkat untuk saling membenci dan bermusuhan..

Tip menolak permusuhan..

1)maafkan tanpa mengira pihak siapa yang benar atau salah
2)jika tidak mampu memaafkan, cepat berlalu dan diam, tanpa membalas
3)kenangkan detik-detik manis atau kebaikan yang pernah dilalui bersama
dengan 'musuh' kita tu
4)muhasabah hubungan kita dengan Allah.Mungkin Allah mendidik kita melalui
karenah musuh kita tu
5)sedarlah, kita hanya hamba,penuh kekurangan dan kesalahan.Kita layak
disakiti,disalahtafsirkan dan sebagainya..

Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu)dengan cara yang lebih baik;apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu,dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.
(Surah Fussilat : 34)

Wallahua`lam..

2 comments:

Anonymous said...

betul2..time2 camni la byk dugaan dtg..dr org yg kite syg n kwn2 kite..nway,thanx for the tips...(fazli)

INTAN MASYITAH RUMLI said...

ye..always positive!!siapa kita untuk tidak diuji..Allah menguji bersesuaian dengan tahap iman kita.."Laayukallifullahunafsanillawusa`ha.."..nyway,thanks 4 de cmmnt..