Thursday, October 09, 2008

Perkongsian..

Hari ni agak stress..salah satunya hari ni bermula dengan kuliah yang agak berat bagi aku..kuliah klinikal..yang memang biasanya menuntut supaya aku ingat semuanya..ditambah-tambah..semalam insomnia yang agak teruk..aku hanya tido 2 jam..mungkin penangan pengambilan caffeine yang salah satu CNS stimulant tu..so, bangun pagi dalam keadaan mengantuk dan penat ke kelas..memang serik..sebab bila dah penat..semua yang aku buat tak jadi..fikiran tak berapa rasional..entahla..burden kerja kot yang buat aku jadi macam tu..macam biasa..Amal antara tempat aku mengadu..mintak nasihat dan peringatan..dia cakap..kalau betul aku seorang yang matang..aku tidak akan mudah stress..pada benda-benda yang boleh diselesaikan..dan orang yang matang akan mudah release dari stress..ada benarnya..tetiba teringat intipati buku “La Tahzan” oleh Dr Aidh..hidup ini terlalu singkat untuk bersedih..la tahzan..innallahama`anaa..antara kalam Allah yang sentiasa menjadi motivasi aku..
Tatkala keserabutan dan ke’blur’an yang kekadang menyerang..emosi kekadang sukar dikawal..tapi, hakikatnya..kita mampu dan boleh cemerlang dengan mengawal emosi..sebagai memetik apa yang ditulis oleh Dr Danial Zainal Abidin dalam bukunya..”Tip-tip Cemerlang dari Al-Quran”..salah satu sifat orang yang bertakwa adalah dapat mengawal emosi..dapat mengawal perasaan ketika marah dan memaafkan kesalahan orang lain..salah satu emosi negative dan yang kekadang sukar dikawal adalah perasaan marah..sebenarnya, kita adalah gagah apabila mampu mengawal marah..Nabi bersabda..”Manusia yang gagah bukanlah dia yang mampu menjatuhkan lawannya. Sebaliknya, yang gagah adalah yang mampu mengawal perasaan marahnya.”
Bila fikir-fikir balik..memang kalau sunnatullah tu kita langgar..memang tunggang terbalik hidup..Allah dah tetapkan..bila nak ibadat..bila nak makan..bila nak tidur..bila nak belajar..everything..semuanya ada panduan yang lengkap..dan bila tiba-tiba panduan itu diketepikan..macam tu lah jadinya..tambah-tambah disaat-saat genting macam sekarang..semua benda nak kena buat..good time management tu sangat penting..bak kata Ustaz Zahazan..”Masa itu kehidupan”..Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan yang rugi..seperti disebutkan dalam Surah Al-Asr..

“Demi masa!Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar”


Wallahua`lam..

No comments: