Sunday, February 01, 2009

Cogito Allah sum!


Ini Novel Inspirasi bagi Pencari Tuhan..Cogito Allah sum!~Kalau Begitu Allah Lebih Mengetahui dan Maha Besar~ Novel pertama hasil tulisan saudara Lalu Mohammad Zaenudin, seorang penulis dari tanah seberang seusiaku..Alhamdulillah bakat menulis anugerah Allah kepadanya dimanfaatkan untuk berdakwah dan menyeru masyarakat mengenal Tuhan..ini antara buku terbaru yang sempat aku beli cuti kali ni..sebenarnya terbeli tanpa niat..setengah hari aku berjaya menghabiskan buku ni..tajuk buku ni unik!

Buku ini bagi aku macam drama kat tv..ceritanya mengisahkan seorang pemuda bernama Rayyan yang dulunya seorang yang kuat beribadah, mengaji, ke surau..tetapi, tiba-tiba setelah bergelar mahasiswa universiti..apabila diri mula mengenal dunia luar..berilmu pengetahuan..dirinya menjadi seorang atheist!mula menafikan kewujudan Tuhan..sungguh..iman tidak dapat diwarisi..walaupun ayahnya ialah seorang yang kuat agama..bergelar agamawan..bijaksana dan kuat beribadah..namun, Rayyan tidak begitu..dia lebih cenderung kepada pegangan rasionalism..falsafahnya tentang keTuhanan lebih memandu jiwanya ketika itu..dia hidup dalam dunia tanpa Tuhan..dan dia juga berusaha mempengaruhi orang lain dengan prinsip tidak berTuhannya..dia menggunakan logic akal semata-mata..lebih mengagungkan kata-kata dan falsafah pemikir-pemikir Barat tentang asal kewujudan manusia..bagaimana agama itu sebenarnya tidak wujud baginya..dia bangga dengan diri sendiri..bangga kerana pemikirannya yang menafikan kewujudan Tuhan itu telah diterima ramai..

Begitu mahal hidayah Allah..DIA mengurniakan hidayah pada yang DIA kehendaki..maka bersyukurlah dengan hidayah itu..kerana di luar sana..masih ramai yang terumbang-ambing hidup mereka tanpa pegangan dan tujuan hidup..

Teringat terjemahan Surah Al-Baqarah : 105 ;

”..Dan Allah menentukan sesiapa yang dikehendakinya (untuk diberi) rahmatnya dan Allah mempunyai kurnia yang besar.”

Hidup Rayyan semakin bercelaru..pelbagai masalah bertimpa-timpa..dia hidup dalam kemaksiatan semuanya demi membebaskan diri dari masalah yang membelengu diri. Arak menjadi minuman harian…dan apabila mabuk..dia merasakan semua masalah itu bebas dari dirinya..namun, itu bukanlah ketenangan abadi dan hakiki..perjalanan hidupnya dalam mencari Tuhan menemukannya dengan beberapa orang yang seperti diutus Tuhan untuk memberikan jalan padanya..mereka membimbingnya..dia kerap bertanya..berdiskusi..berdiskusi mengenai Tuhan..bagaimana kekuasaan Tuhan itu..dan janji Rayyan..dia tidak akan sujud selagi dia tidak yakin bahwa Tuhan itu benar-benar wujud..dia hampir berputus asa dalam pencarian itu..dia hampir berpaling pada jalan yang terang salah itu..itulah, betapa Allah sayang padanya…dia menemui Tuhannya dalam saat dia benar-benar memerlukanNya..dalam ketika dia mencariNya..

Akhirnya hidayah itu datang..Rayyan akhirnya menemui apa yang dicari selama itu..dan hari itu dia benar-benar yakin dengan kewujudan Tuhan Maha Pencipta..”Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanya untukMu.”..

Novel ini sungguh tepat dijadikan kompas jiwa oleh mereka yang meragukan eksistensi Allah, agar boleh segera kembali menemui jalan-Nya, kembali mencari benang-benang Cinta-Nya..

Ke mana hendak dibawa ego itu wahai manusia..sesungguhnya dari DIA kita datang..dan hanya kepada DIA sahaja kita pasti akan kembali..


Wallahua`lam..

3 comments:

Lalu Mohammad Zaenudin said...

Sahabat suka dengan buku Cogito Allah Sum?!, bagimana bila langsung didiskusikan dengan penulisnya?!, kunjungi blog ayenkikhlas.blogspot.com, insya Allah ada manfaat dari diskusi ini... amin.

INTAN MASYITAH RUMLI said...

suka..moga saudara lebih banyak menghasilkan novel berbetuk tarbiyah sebegitu..terima kasih atas komennya..

irshadian said...

ini ka penulisnya, kok nga tau pula aku