Thursday, August 28, 2008

Bahasa Arab:Rindunya..

“Bahasa Arab itu bahasa syurga, bahasa Al-Quran”..Dah hampir 5 tahun aku meninggalkan zaman sekolah..maknanya hampir 5 tahun jugak aku tak belajar Bahasa Arab secara formal..rindu sangat nak belajar balik..sepanjang kat universiti, ade la belajar Bahasa Arab untuk 3 semester tapi cuma Bahasa Arab Komunikasi..lebih kurang silibusnya same macam belajar Bahasa Arab masa Form 1..naik Form 4 ngan Form 5 start belajar Bahasa Arab TInggi..memang seronok even agak susah nak catch up semua..aku penah ke MRSM sekejap, seminggu je masa Form 4 sebab kononnya tak nak belajar Bahasa Arab Tinggi..itu memang fenomena biasa kat sekolah aku..sebab masa tu ramai senior kate susah nak bawak..Alhamdulillah, berkat doa mak abah yang memang nak aku stay kat sekolah lame, dan mungkin aku memang ditakdirkan untuk terus belajar kat situ, aku balik sekolah lama..memang agak susah mula-mula tu sebab Bahasa Arab Tinggi ni memang sangat lain dari yg aku belajar mase Form 1-3..aku belajar pasal balaghah,I’rab,nahu..macam-macam lagi..makin lama makin seronok belajar..dan rupa-rupanya taklah sesusah yang digambarkan..sebab konsepnya, kena la rajin bertanya ngan ustazah..”di mana ada kemahuan di situ ada jalan”..balaghah paling susah tapi paling seronok!Balaghah tu macam sastera Arab la..kalau dalam English tu lebih kurang macam belajar literature..bayangkan kalau Bahasa Arab biasa pun gaya bahasanya sangat cantik dan sedap didengar..ni pulak kalau bahasa sastera..sangat2 indah..tambahan pulak ustazah yang mengajar tu..Allah..sangat fasih dia cakap Arab..rase2 macam belajar ngan orang Arab pure je..

Banyak kelebihan kalau tahu Bahasa Arab ni..tambah-tambah kalau kite baca Al-Quran..senang nak faham ape yang kite baca tu..jangan ingat Bahasa Inggeris tu je bahasa ilmu macam sesetengah orang kate, tapi kalau tahu berbahasa Arab,lagi banyak ilmu kite boleh dapat..sebab semua ilmu ade dalam Al-Quran..kalau tak takkan saintis-saintis Barat pun mengkaji Al-Quran kan..Aku pernah terbaca, Imam Syaheed Hasan Al-Banna mengatakan yang belajar Bahasa Arab tu “wajib” untuk umat Islam..Wallahua`lam..tak rugi pun belajar Bahasa Arab..bahkan dapat pahala tau..so, bagi kawan-kawan yang boleh berbahasa Arab ke..even sikit-sikit macam aku ni..kenapa tidak kite praktis..at least sikit..untuk elak daripada lupa terus!!Aku makin tak paham bile ade yang bertanye..”kenapa nak belajar Arabic?kat Malaysia boleh apply ke?”..jawab la sendiri..tepuk dada tanya iman..rasanya tak salah kalau kite pentingkan kepentingan di dunia tapi mestilah diseimbangkan dengan perolehan di akhirat nanti..


Wallahua'lam..

1 comment:

Anonymous said...

terasa lucu bila imagine macam mana masa belajar balaghah tu..terasa ada besar hikmahnya belajar arab,at least masa baca quran boleh juga faham even bukan semua