Tuesday, August 05, 2008

Fikir-fikirkan..Renung-renungkan..

Tak yah la couple..

Soalan popular di kalangan kawan-kawan aku time takde keje kat hospital..selalu ade je yg initiate.."ko dah ade pakwe?".."ko 'couple' ngan sape?"..ini analysis aku untuk isu ni..isu favourite untuk diorang yg claim 22 tahun tu dah kena ade boyfriend..dah kena ade girlfriend..bukan niat nak menolak fitrah yang Allah kurniakan untuk kite setiap makhluk..bak kate orang "cinta itu anugerah"..tapi..macam terlau obses pulak..macam takde hal lain je nak cakap..banyak lagi benda-benda lain kalau nak borak-borak pun..belajar pun terkontang-kanting..ilmu dah la cetek sangat..bukan kate ilmu akademik je..tambah-tambah ilmu fardhu ain..ilmu-ilmu agama ni lagi la.. tersangat cetek..tu pun ade hati nak sibuk ber'couple'..dah tu,bangga pulak cter dia dah ade pakwe..ape dia buat ngan pakwe dia pun sibuk je nak cter..pelik betul aku..tak malu ke..nampak sangat ketidakmatangan kalau dah macam tu..gedik pun macam ade gak..bukan ape,sebelum sibuk nak cari cinta sesama manusia ni..rajin-rajinla tanye diri sendiri.."Matang ke aku ni?".."Dah cukup ke cinta aku kat Allah s.w.t?".."Kenape nak kena couple ek?Ape faedah?".."Ape tak cukup ke kasih sayang mak ayah kite sampai nak kena cari org lain untuk disayangi?".."Betul ke pakwe/makwe aku tu betul-betul jodoh aku?"..banyak lagi la..belajar-belajar la dulu sayang Allah..Rasulullah..diri sendiri,mak ayah,keluarga yang banyak berkorban untuk kite tuh..bukan masanya nak ber'couple' ni..itu cinta luar waktu..cinta sesama manusia ni tak telus..tak kekal..tapi cinta pada Yang Esa..cinta yang abadi..malah cinta itu pasti berbalas..

Tetibe teringat ape Ustaz Pahrol tulis dalam buku Tentang Cinta..

Anda belum matang sekiranya..

- menghabiskan nilai kad telefon pra-bayar untuk berbual dengan 'kekasih' sedangkan wang membelinya kiriman daripada ibu dan bapa
- rela menunggu berjam-jam,dalam hujan pula,untuk melihat gadis yang anda cintai melintas jalan sedangkan anda solat secara ekspress (kurang 2 minit untuk 4 rakaat) atau tidak solat langsung
- memarahi bahkan sanggup menampar adik anda yang tersilap cakap sebaliknya mampu tersenyum sekalipun dimaki hamun oleh wanita yang anda minati
- sanggup membaca novel cinta yang beratus-ratus muka surat dalam tempoh sehari,padahal tidak pernah membaca Al-Quran walaupun satu muka surat sehari
- asyik terkenang wajah kekasih yang baru seminit berpisah dengannya tetapi tidak terkenang pun wajah ibu dan ayah yang telah anda tinggalkan berbulan-bulan
- memakai pakaian yang sehabis cantik untuk berdating dengan kekasih sebaliknya hanya memakai singlet atau tidak berbaju langsung ketika solat
- lebih banyak mengucapkan perkataan "I love you" berbanding kalimah zikir seperti Subhanallah,Alhamdulillah dan Allahuakbar!!

satu hadis mengatakan...

"jika seseorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal"


Ya Allah..jika engkau takdirkan aku untuk jatuh cinta..cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU..agar bertambah kekuatanku untuk terus mencintaiMU..Amiin..

p/s..sekadar peringatan untuk aku dan kite bersama..(",)

No comments: